Розпуск ради можливий, якщо ще два рази не вдасться провести повноважну сесію

Якщо депутати широкої коаліції не прийдуть на засідання сесії ще два рази, це буде законною підставою для розпуску Запорізької міськради. Про це 27 липня  в Запоріжжі розповів політолог, директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик, презентуючи результати комплексного аналізу ситуації в місті.

Відомий київський політолог вважає, через те,  що депутатська більшість міськради блокує її роботу, у  Запоріжжі склалася ситуація політичного пату. Така ситуація потребує розв’язання, яке можливо або у вигляді політичних рішень, або через застосування норм законодавства в частині припинення повноважень і перевиборів.

Цікаво, що в Запоріжжі нові вибори мера, на думку політолога, малоймовірні, адже Володимир Буряк має високий рейтинг довіри серед мешканців міста. Йому в тій чи іншій мірі довіряють 58% опитаних.

Про це свідчить вивчення громадської думки, яке  відбувалося шляхом опитування мешканців міста 19-25 липня 2021 року. Особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face) взяли у 1200 респондентів віком від 18 років і старше.

Серед запорізьких політиків найвищий антирейтинг має народний депутат України від ОПЗЖ Володимир Кальцев – понад 70% недовіри.

Голові Запорізької облдержадміністрації Олександру Старуху не довіряють близько 25% запоріжців, більша частина – не визначилася.

Депутатам Запорізької міської ради довіряють 24%, не довіряють – 57%, не визначилися – 19%.

20% недовіри має звільнений секретар Запорізької міської ради Анатолій Куртєв. Взагалі не чули про такого – 77%.

До політичних союзів в міській раді між політичними опонентами, зокрема ОПЗЖ та ЄС, ОПЗЖ та партією «Слуга народу» негативно ставляться 76% запоріжців.

До речі, лише 26% запоріжців обізнані про те, що в міськраді існує кризова ситуація і не вдається провести повноважну сесію ЗМР.

З тих, хто вважає себе обізнаним про політичну кризу, 21% опитаних винними вважають депутатів міської ради, ще 16% називають відповідальною за безвладдя так звану «третю сторону».

Вивченням того, що це за третя сила, яка впливає на ситуацію в Запоріжжі, Центр досліджень проблем громадянського суспільства має намір займатися найближчим часом. Результати дослідження будуть презентовані громадськості найближчим часом.

Віталій Кулик зазначив що зараз подібна ситуація склалася в 18 населених пунктах України. Він розповів, які існують моделі вирішення таких політичних криз в органах місцевого самоврядування.

221035743_2990381011209379_510426224581235565_n

Модель 1. Розпуск міської ради та позачергові вибори

Згідно п.1.2 статті 78 Закону Про місцеве самоврядування в Україні «повноваження міської ради можуть бути достроково припинені у випадках: якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом (сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру в сфері господарської діяльності – не рідше ніж один раз на місяць), або рада не вирішує питань, віднесених до її відання.

Під час аналізу ситуації в Слов’янську, політолог провів аналогію з перевиборами мера та міськради у Києві в 2008 році. Тоді, на звернення депутатів міської ради і народних депутатів в парламенті було створено Тимчасову слідчу комісію, яка розібрала ситуацію в Київській міськраді та винесла рішення про доцільність перевиборів і міського голови, і міської ради. Мотиваційна частина рішення стосувалася політичної корупції, бездіяльності місцевої влади та земельних оборудок мерії. Подібний випадок мав місце з позачерговими виборами до Тернопільської обласної ради в 2009 році.

У випадку Запоріжжя депутати Верховної Ради можуть ухвалити відповідне рішення без ТСК чи подібних проміжних інституцій.

Наскільки це відповідає нинішньому виборчому Кодексу – це питання другорядне. Експерти зійшлися на думці, що в умовах гібридності правового поля в державі, рішення, які ухвалює нинішня влада, мають тенденцію до «виключень».

Модель 2. Політичне рішення

а) свої важелі впливу на сторони протистояння має задіяти голова Запорізької ОДА Олександр Старух. Керівник облдержадміністрації функціонально зобов’язаний впливати на розв’язання гострих криз у ввіреному регіоні. Зокрема, не лише шляхом тиску, але і через політичні угоди, формальні та неформальні домовленості;

б) задіяти «важку артилерію» у вигляді Кабінету міністрів. Провести виїзне засідання Уряду, спільно з колегіями окремих силових відомств для показового розбору місцевих партійних «корупційних кейсів», які викликали кризу в міськраді великого обласного центру прифронтової зони;

в) головний офіс політичної партії «Слуга народу» повинен визнати кризову ситуацію в регіональному відділенні партії та якнайшвидше прийняти дієві заходи реагування та виправлення ситуації;

г) переформатування більшості – «компромісна коаліція». В цьому питанні ключову роль має відіграти Офіс Президента, Головний Офіс партії «Слуга народу», адже саме СН мала б стати системоутворюючим центром нової коаліції та розв’язання кризи.

– Яку б модель не обрала центральна влада для вирішення гострої ситуації в Запоріжжі, варто пам’ятати, що затягування невизначеності створює загрози національній безпеці України, – зазначив  директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик.

Читайте також: Депутати зривають “Велике будівництво” сучасних приймальних відділень у лікарнях Запоріжжя