Розвиток соціальної сфери міста за останні 5 років зазнав значного прискорення
Наразі ця багатовекторна система, направлена на всебічне задоволення потреб малозабезпечених верств населення, завдяки системності, злагодженості в роботі міської влади та всіх соціальних структур, вирішує складні завдання соціальної підтримки запоріжців
Комфорт та зручність для людей
Окрім реалізації державних програм, в Запоріжжі за минулі 5 років втілено в життя декілька місцевих програм соціального захисту населення. Вони впроваджені за ініціативою міського голови Володимира Буряка. Та переважно направлені на впровадження сучасних та передових технологій для створення комфортних умов для відвідувачів та сучасних умов праці для спеціалістів управлінь. Ще один виклик часу – робота в умовах обмежувальних заходів, спричинених епідемією COVID-19. Тож зараз значна увага приділяється розвитку дистанційних форм обслуговування громадян та отримання консультацій в онлайн-режимі.
В усіх управліннях соціального захисту населення проведені капітальні та поточні ремонти приміщень на суму майже 15 млн грн. Придбані спеціалізовані меблі, комп’ютерна та оргтехніка, системи електронного керування чергою на суму 6,4 млн грн.
Створений та постійно оновлюється електронний сервіс «Соціальні послуги», який розміщений на сайті Запорізької міської влади. Завдяки цьому будь-який мешканець міста, не виходячи з дому, може отримати повну інформацію про зміни у законодавстві щодо отримання субсидій, пільг, різних видів державної соціальної допомоги, порядку їхнього розрахунку, переліку документів, необхідних для призначення, тощо. Для забезпечення швидкого та зручного оформлення будь-якого виду державної виплати та компенсації органи соціального захисту міста запровадили послугу з заповнення бланків заяв та декларацій за допомогою телефонного зв’язку.
Існує можливість заповнення документів через телефонне опитування з використанням ПК «Електронна заява та декларація». Це зменшило час оформлення допомоги втричі.
Під час єдиного відвідування управління громадянин проходить ідентифікацію та ставить свій підпис. Повідомлення про прийняте рішення надсилається йому SMS-повідомленням, листом або через Viber.
Інформацію про роботу управлінь за всіма напрямками роботи можна отримати, не виходячи з дому, по Skype-зв’язку, через сторінки, створені в мережі Facebook, через сайти управлінь, які також містять бланки усіх необхідних заяв для забезпечення будь-яким видом соціальної допомоги з можливістю завантаження та друку, необхідний перелік документів та контакти спеціалістів.
У місті запроваджено загальноміський багатоканальний телефонний зв’язок, за допомогою якого одночасно 35 громадян можуть отримувати інформацію з питань соціального захисту без участі спеціалістів управлінь.
В усіх управліннях працюють фотостудії, які дають можливість безкоштовно зробити фото представників пільгових категорій громадян для видачі (заміни) посвідчення.
Для осіб з інвалідністю з вадами слуху в усіх управліннях працює система «Сервіс УТОГ», що дає можливість спілкування за допомогою висококваліфікованих перекладачів жестової мови.
Таке існує лише в Запоріжжі
Протягом 2016-2020 років у роботу управлінь запроваджено сучасні програмні комплекси, які розроблені і працюють лише в Запоріжжі:
- ПК «Санаторно-курортне лікування громадян пільгової категорії», за допомогою якого громадяни, що перебувають на обліку на отримання санаторно-курортного лікування, через сайти управлінь можуть відстежувати свою чергу, не виходячи з дому.
- ПК «Електронна заява та декларація», «Електронний документообіг», «Електронний архів», що значно спрощує роботу з документами та прискорює час прийому громадян та призначення соціальних допомог, забезпечує оптимізацію роботи з архівними документами.
- Реєстр учасників антитерористичної операції дає можливість узагальнювати потреби учасників АТО, ОСС та своєчасно на них реагувати.
- Модуль попереднього запису на прийом дає змогу відвідати управління у зручний час та скорочує термін перебування заявників в управліннях.
- ПК «Облік технічних та інших засобів реабілітації» дає можливість отримати всю необхідну інформацію і про перелік засобів реабілітації, і про виробників, зразок заяви тощо;
- Програма «Автоматизована обробка звернень громадян» дозволяє відстежувати повноту, якість, всебічність відповідей на звернення та дотримання термінів надання відповідей на них.
- SMS-повідомлення про призначення різних видів державної соціальної допомоги, субсидій, пільг, забезпечення технічними засобами реабілітації тощо дає можливість громадянам своєчасно отримати необхідну інформацію, надати документи на призначення на наступний термін.
Міська комплексна програма соціального захисту
У Запоріжжі також успішно реалізується Міська комплексна програма соціального захисту населення, яка фінансується з бюджету міста.
Одним з найважливіших її завдань є надання адресної допомоги за особистими зверненнями мешканців міста, які потрапили в складні життєві обставини, одноразової адресної цільової допомоги певним категоріям громадян тощо.
Протягом року здійснюється 30 адресних цільових виплат. Серед тих, хто її отримує такі категорії громадян:
- родини з дітьми з інвалідністю;
- багатодітні родини;
- особи з інвалідністю;
- ветерани Другої світової війни;
- учасники бойових дій на території Республіки Афганістан та на території інших держав;
- учасники бойових дій антитерористичної операції, Операції Об’єднаних сил;
- сім’ї загиблих військовослужбовців;
- сім’ї, що втратили годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи та інші категорії.
Протягом останніх років місцевою владою не тільки збережено основні напрямки Програми, а й збільшено розміри цільової допомоги та впроваджено нові напрямки щодо підтримки мешканців міста. Зокрема, здійснюється надання одноразової цільової допомоги:
- неповнолітнім дітям, які мають статус члена сім’ї загиблого під час участі в АТО;
- особам з інвалідністю внаслідок війни – учасникам АТО;
- особам з інвалідністю із пересадженими органами;
- дітям з інвалідністю із синдромом аутизм та ін.
Всього адресну цільову допомогу щороку отримують близько 7 тис. мешканців міста, на це з бюджету міста направляється понад 11 млн грн.
За особистими зверненнями мешканців міста до міського та районних управлінь соціального захисту населення надається матеріальна допомога на лікування або проживання. Таку допомогу отримують близько 8 тис. громадян на суму понад 10 млн грн.
Завдяки реалізації комплексних заходів щороку адресну допомогу отримують близько 18 тис. мешканців міста.
Особлива увага – людям з інвалідністю
Запорізький міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) надає соціальні послуги громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги за місцем проживання, в умовах стаціонарного, тимчасового або денного перебування.
В центрі уваги – особи похилого віку, особи з інвалідністю, діти з інвалідністю.
У структурі територіального центру діє 8 відділень соціальної допомоги вдома, 6 відділень денного перебування та 7 відділень комплексної реабілітації дітей з інвалідністю, геріатричний стаціонар.
Соціальні та реабілітаційні послуги щорічно в середньому отримують близько 5 тис. осіб.
Протягом останніх років було суттєво покращено умови надання соціальних та реабілітаційних послуг у структурних підрозділах територіального центру, зокрема, приділено увагу розвитку системи комплексної реабілітації дітей з інвалідністю.
У 2016 році відремонтоване приміщення по вул. Миколи Корищенка, 26, в якому відкрита група денного догляду відділення комплексної реабілітації дітей з інвалідністю Шевченківського району;
У 2018 році здійснений капітальний ремонт приміщення за адресою вул. Авраменка, 12, для відділення комплексної реабілітації дітей з інвалідністю Шевченківського району;
У 2019 році капітально відремонтоване приміщення по пр. Соборному, 182 для відділення комплексної реабілітації дітей з інвалідністю Вознесенівського району.
Завдяки сучасному спеціальному устаткуванню та використанню фахівцями сучасних та ефективних реабілітаційних методик (кінезотерапія, ерготерапія, сенсорна інтеграція, нейрокорекція) підвищилась якість надання послуг та збільшився попит на послуги кваліфікованих фахівців у сфері корекції розвитку дітей.
Розширений штат фахівців дозволив більш ефективно працювати над корекцією проблем в розвитку дітей із різними захворюваннями і надав стійкий позитивний результат у формуванні необхідних для життя дитини знань, умінь та навичок.
Щороку близько 430 дітей з інвалідністю отримують реабілітаційні послуги у відділеннях міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг).
Пенсіонерів не залишають наодинці з бідою
Не залишаються без уваги особи похилого віку та особи з інвалідністю у відділеннях денного перебування. Здійснюються всі направлення роботи з дозвілля, які спрямовані на соціалізацію: від фізичної реабілітації до підвищення комп’ютерної грамотності, інтелектуального розвитку. Впроваджено інноваційне направлення роботи «Творча майстерня». У 2017 році за рахунок коштів бюджету міста для всіх відділень денного перебування придбана комп’ютерна техніка, веб-камери та гарнітури для гуртків комп’ютерної грамотності на загальну суму 400,5 тис. грн. Ці гуртки користуються великим попитом.
В Комунарському районі відділення денного перебування виграло в конкурсі проєктів та за рахунок Громадського бюджету облаштувала спортивний майданчик та зону відпочинку.
Важливе завдання соціального захисту найбільш вразливих верств населення – здебільшого це одинокі особи похилого віку та особи з інвалідністю – виконують соціальні працівники відділень соціальної допомоги вдома.
У період карантину проводиться велика робота щодо вирішення нагальних проблем цієї категорії, зокрема, здійснення сплати за комунальні послуги, зв’язки з сімейними лікарями, забезпечення продуктами харчування.
За цей період, завдяки співпраці з благодійними організаціями, мережею продуктових магазинів, фізичними особами-підприємцями, меценатами тощо, соціальними робітниками було роздано понад 6 тис. продуктових наборів.
Соціальний супровід сімей, яким складно
Запорізький міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді проводить соціальну роботу з сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги. Відділення соціальної роботи Центру працюють у кожному районі міста, завдяки чому надання послуг наближено безпосередньо до місця проживання отримувачів.
До штату Центру, окрім фахівців із соціальної роботи, введено також 8 посад практичних психологів та запроваджено послугу «Соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування».
У співпраці з благодійною організацією «Мережа 100 відсотків життя» надається психологічна підтримка сім’ям з дітьми із вірусом імунодефіциту людини.
Для демобілізованих учасників АТО/ООС та членів їхніх сімей працює «Сімейний клуб».
За рахунок бюджету міста проведено ремонт кімнати для розміщення спортивного обладнання, яке було придбане за сприяння компанії Deutsche Gesellschaft f?r Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Завдяки участі у конкурсі соціальних проєктів «Ми – це місто» на базі відділень соціальної роботи ЗМЦСССДМ по Комунарському та Шевченківському районах облаштовано сенсорну кімнату, службою екстреної психологічної допомоги «Телефон Довіри» впроваджено електронне онлайн-консультування. Зв’язатися зі спеціалістами тепер можна не лише за телефоном, а й через соціальну мережу Facebook та програми Skype, Viber, WhatsApp.
Реалізація проєкту за рахунок коштів Громадського бюджету дозволила встановити пандус до приміщення ЗМЦСССДМ по вул. Рекордна, 34-а, що сприятиме забезпеченню безбар’єрного доступу для маломобільних груп населення.
Створення Мобільної бригади дозволило своєчасно реагувати на випадки домашнього насильства та надавати постраждалим соціальні послуги безпосередньо в місці їхнього перебування навіть в умовах карантинних обмежень, які спричинені COVID-19.
Звернувшись до центру соціальних служб, мешканці міста можуть отримати юридичні та психологічні консультації з сімейних питань, створення прийомних та патронатних сімей, пройти підготовку до поповнення в родині у «Школі молодих матусь».
Незважаючи на складні економічні обставини міська влада буде і надалі надавати допомогу найбільш вразливим верствам населення та тим, хто її потребує першочергово.
Читайте також: Новий термінал запорізького аеропорту розпочинає приймати пасажирів