Розповідаємо, що робити, якщо ви придбали неякісний товар і хочете повернути його

Можливих дій всього 3 (відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів»). Перше і основне: звернення до продавця з вимогами. Можна звернутися до продавця та подати заяву на повернення грошей за неякісний товар. Однак існує імовірність отримати відмову з низки причин. Наприклад, існує поняття – гарантійний термін на товар. Це термін, протягом якого виробник (продавець) зобов’язується безкоштовно відремонтувати або замінити продукцію. Висувати свої вимоги до продавця потрібно до закінчення гарантійного терміну, зазначеного в документах на товар. Якщо гарантійний термін в документах на товар не вказано, то застосовуються гарантійні терміни, встановлені законом:

  • для більшості товарів – 2 роки з моменту передачі товару;
  • для будівельних об’єктів – 10 років.

Друга дія: подача скарги до Державної служби з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживачів. Ця дія не обов’язкова, проте може бути ефективною, якщо ви хочете покарати недобросовісного продавця. Наприклад, за продаж простроченого товару Законом України «Про захист прав споживачів» 2020 року передбачено штраф для продавця. Його розмір – 200% вартості партії товару, яка залишилася для продажу, але не менше 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Накласти такий штраф може Державна служба з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживачів (далі будемо називати її Служба).

Тому, якщо ви купили прострочений продовольчий товар, а продавець відмовляється повертати гроші, ви можете написати скаргу в територіальне відділення Служби. Скаргу можна подати за місцем перебування продавця і покупки товару, і за місцем свого проживання. Розглянути вашу скаргу і дати відповідь у Службі повинні протягом 30 днів. На жаль, Служба може відповісти на вашу скаргу формальною відпискою з рекомендацією звертатися до суду, а перевірку проводити не стане.

Якщо ви отримали саме таку відповідь або вирішили не звертатися в Службу, то залишається подати позов до суду відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів». За подачу позову не потрібно платити судовий збір. Також позов про заподіяння моральної шкоди та його компенсації можна подати як за місцем перебування продавця, так і за місцем свого проживання або за місцем купівлі товару. У позові обов’язково потрібно визначитися з остаточною вимогою до продавця в залежності від того, який саме недолік в неякісного товару ви знайшли: простий або суттєвий.

Згідно із законом «Про захист прав споживачів» у 2020 році при поверненні товару істотний недолік означає, що:

  • товар неможливо або неприпустимо використовувати за призначенням;
  • виник цей недолік з вини виробника/продавця;
  • після його усунення з’являється знову, при цьому його або взагалі не можна усунути, або його усунення, згідно із Законом «Про захист прав споживачів», протягом 14 днів неможливо;
  • він робить товар якісно іншим, ніж передбачено договором.

Ті недоліки, які не є суттєвими, називаються простими.

Якщо ви коли-небудь зіткнетеся з подібною ситуацією, то головне – будьте впевнені в собі і не бійтеся відстоювати свої права.

Читайте також: Як запорізькі підприємці зустріли карантин вихідного дня