Термінал запорізького міжнародного аеропорту ми нікому не віддамо

Хай це почують усі. Цей аеропорт – наш, ми його збудували. Це дуже велика робота тих платників податків, які живуть у Запоріжжі і давали свої кошти на це будівництво. На цьому й будемо стояти!

З цими словами звернувся до громади Запоріжжя міський голова Володимир Буряк під час робочої поїздки в аеропорт минулого вівторка. Цю заяву підтримали представники депутатського корпусу міста, громадськості, провідні експерти в галузі політики та економіки та прості мешканці. Заява присвячена подіям, які розпочалися минулого тижня. “Запорозька Січ” зібрала думки експертів та проаналізувала ситуацію. 1 полоса

Нагадаємо, що 17 січня представники СБУ провели обшуки в КП «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» та в підрядника, який проводив роботи по будівництву нового терміналу.

Володимир Буряк прокоментував ці події для представників ЗМІ в оточені представників різних фракцій міськради, які об’єдналися заради того, щоб відстояти інтереси громади Запоріжжя.

– Ми сьогодні тут із депутатами міської ради, щоб зробити заяву про те, що будемо відстоювати інтереси громади Запоріжжя. Без якихось політичних амбіцій: усі ми обрані народом і його інтереси будемо відстоювати, -­ зазначив міський голова.

Він підкреслив, що під час обшуків у підрядника була вилучена вся документація: технічна, проєктувальна, технологічна, печатки. І ті залишки робіт, які залишилося зробити, пусконалагоджувальні роботи повністю зупинені.

Як стало відомо, обшуки проводилися по справі, яка була відкрита ще в січні 2015 року, коли в Запоріжжі були й інший голова, і депутатський корпус. І це викликає як мінімум незрозумілість. Якщо не сказати більше.

– Мені незрозуміло, чому по справі січня 2015 року вилучені документи по будівництву нового терміналу. Якщо в справі записано, що там ремонт злітно­посадкової смуги – то на це є справа, у 2018 році всі документи вже були вилучені.  Сьогодні підрядник (який був обраний на тендері) вимушено призупинив роботи. Але громада міста за два роки практично збудувала новий міжнародний аеропорт «Запоріжжя». Наприкінці минулого року я казав, що в березні цього року ми запустимо новий термінал. Чому в березні? Дивлячись, як громада міста вкладає свої та залучені кошти, до нас повернулися обличчям перевізники. І на березень була запланована велика кількість рейсів. І не тільки до Європи. Це і Вільнюс, Краків, Гданськ, Будапешт, Відень, Барселона, Італія. І ми розраховували вийти на цифру в 700 тисяч пасажирів з березня до кінця року. Термінал розрахований на мільйон. Люди вже придбали квитки, спланували подорожі. І чим закінчиться сьогоднішнє протистояння, мені невідомо, -­ сказав Володимир Буряк.

Міський голова вважає, що це була основна причина для того, щоб не дати працювати нашому новому терміналу з відкриттям нових рейсів. Люди отримають збитки. Скільки це продовжуватиметься – сказати важко.

Якщо дивитися на подальший розвиток подій, то з тієї інформації, яка існує в міськраді, якихось особливих документів у КП ніхто не знайшов. Тому слідчі органи на цьому не зупиняються. Є клопотання слідчого відділу СБУ в Запорізькій області про проведення обшуків у міській раді, департаменті бюджетної політики, кабінеті міського голови, кабінеті першого заступника – для того, щоб надати доступ до комп’ютерної техніки та матеріалів, які є на столах. 24 січня відбудеться засідання суду по департаменту бюджетної політики, а 28 січня – по доступу до міськвиконкому, мого і мого заступника кабінетів. Це буде наступним етапом цього протистояння.

– У чому протистояння між громадою Запоріжжя, міською владою, депутатським корпусом і Києвом? Скажемо прямо: сьогодні міжнародний аеропорт «Запоріжжя» є прибутковим підприємством. Чистий прибуток за рік – більше 50 мільйонів гривень. І восени минулого року вже пішли заяви Міністерства інфраструктури, прем’єр­міністра,  інших міністрів про те, що запорізький аеропорт потрібно віддати в концесію. Як відомо, концесія – це вкладання коштів інвесторів. Але навіщо вкладати кошти в той об’єкт, який ми сьогодні маємо, якщо він вже є прибутковим? Це називається просто «віджати» прибуткове підприємство, яке дає чималі кошти у бюджет. А нам залишити кредити та необхідність розраховуватися по боргами, – продовжує Володимир Буряк

Чи є в цьому політика? Міський голова вважає, що є. І це видно і зі ЗМІ та з інших джерел. Сьогодні ідуть атаки на його колег – мерів Харкова, Києва, Дніпра, Одеси. Мабуть, у цьому також є політика.

Що ж робити далі? По­-перше, щодо дій, які планують зробити в міській владі. Так, щоб не було ніяких спліток чи чуток, міська влада та КП «Запорізький аеропорт» обіцяють повну відкритість та готовність надавати всі документи, які будуть потрібні для слідства.

По-­друге: вже з минулого понеділка були подані у вищі юридичні органи заяви про неприпустимість того, що сьогодні тут відбувається.

– Ми живемо у правовій державі, працюємо у правовому полі. І тому це потрібно жителям Запоріжжя і всім, хто літає через наш аеропорт. Якщо треба проводити слідство – проводьте, але потрібно розблокувати роботу по запуску нового терміналу. Вважаю, що це потрібно зробити, -­ підкреслює міський голова.

Він розповів про те, що до сесії, що відбудеться 29 січня, депутатський корпус готує звернення до Президента України про неприпустимість ситуації, яка відбувається в запорізькому аеропорту.

– Хотів би подякувати громаді Запоріжжя за її небайдужу позицію щодо цього інциденту, за її відгуки! Хочу запевнити громаду, що термінал Запорізького міжнародного аеропорту ми нікому не віддамо. Хай це почують усі. Цей аеропорт – наш, ми його збудували. Це дуже велика робота тих платників податків, які живуть у Запоріжжі і давали свої кошти на це будівництво. На цьому й будемо стояти!, -­ запевнив Володимир Буряк.

Співпраця має бути по недобудованих об’єктах

Можна передати в концесію, у тому числі на рівні держави, недобудований кінотеатр «Космос» чи мости. Таку думку висловив депутат міськради Геннадій Наумов, коментуючи обшуки в аеропорті.

– Те, як це відбувалося, не виключає варіанту, який обговорюється в суспільстві про те, що обшук використовується як певний інструмент схилення в майбутньому громади на те, щоб передати аеропорт у концесію. У нас, якщо ми будемо розглядати варіант концесії, є досить багато об’єктів, які ми можемо передати, у тому числі на рівні держави. Це і кінотеатр «Космос» чи недобудовані мости, про які йде мова вже протягом тривалого періоду часу. Дуже показовою була ситуація, коли приїхав представник центральної влади і заявив про те, що все­таки мости будуть, а інший представник заявив, що мости, можливо, не будуть побудовані тому, що цього не закладено в бюджет. Тому якщо повернутися до питання аеропорту, то не виключено, що обшуки використовуються для формування громадської думки, і для того, щоб потім підштовхнути Запоріжжя до передачі в концесію, – вважає Геннадій Наумов.

Геннадій Наумов підкреслив, що в будь­-якому випадку умови концесії необхідно обговорювати. Але лише після того, як дано згоду громади.

– Передача в концесію передбачить те, що прийде орендар, який візьме на себе якісь зобов’язання, буде отримувати прибуток певний період часу, а я так підозрюю, що концесія буде досить тривала – 10­20 років. Так, можливо, буде компенсована відсоткова ставка, але ми не будемо отримувати прибуток. Можливо, я за концесію, я за співпрацю з центральними органами влади, але не по тих об’єктах, які вже побудовані, які сформовані, на яких ми можемо заробляти, – вважає депутат.

Геннадій Наумов зазначає, що ситуація з аеропортом – хороший привід для того, щоб об’єднати депутатський корпус, у тому числі з обласною радою, та громаду. Він відзначає, що концесія може бути прибуткова, але на жаль, у нашій країні хороші ідеї реалізовуються некоректно. Прикладом цьому є приватизація, яка не передбачала нічого поганого у свій час. Питання в тому, як її використовували деякі групи впливу, які були на той період часу. Використовували неграмотність людей і розкупили підприємства за безцінь. Сам задум концесії передбачає, що держава передає проблемне підприємство в приватні руки, інвестор будує інфраструктуру, окупає її, а потім передає назад.

– Концесія – непоганий інструмент, але я б сказав, об’єкти, на яких це можна робити – це кінотеатр «Космос», який зруйнований, розвалений. Другий приклад – добудова мостів. Можливо, не зовсім популярно, я не заглиблювався. Просто якщо проаналізувати, можливо, споруда мостів, де той, хто візьме концесію, буде отримувати прибуток. Це, може, непопулярно, але можна зробити платний проїзд для якоїсь смуги. Але в нас буде час для того, щоб відновити греблю. Ось тут концесія можлива. А об’єкти, які добудовані, які прибуткові і, я вважаю, що можуть бути прибутковими ще більш, я вважаю, що це не зовсім правильно, – зазначає Геннадій Наумов.

Україна має два дуже показових приклади концесії та приватизації аеропортів. Зокрема Івано-­Франківськ, який у 2010 році передали в концесію на 30 років певній фірмі. Після 9 років «успішного» управління повітряні ворота Івано­-Франківська мають тільки два напрямки від одного авіаперевізника – Київ і Аліканте, занедбану інфраструктуру і нове електронне табло, яке, здається, є чи не основним модернізованим об’єктом. Покинутий фонтан, провали в асфальті і застаріла будівля старого радянського аеровокзалу – ось що бачить будь-­яка людина, яка приїхала в аеропорт Івано-­Франківська.2-2_полоса_Аеропорт Ивано-Франківська3-2_Ивано-ФранковскАеропорт Дніпра – ще один приклад «успішної» передачі в приватні руки повітряних воріт, які раніше перебували у власності держави. У 2009 році його в складі авіакомпанії «Дніпроавіа» купила приватна компанія. Однак за 10 років пасажири, як і раніше, обслуговуються в старій будівлі радянської споруди. Зазначимо, що аеропорт Запоріжжя, що знаходиться в комунальній власності, активно почав ремонт аеродрому, будівництво смуги і обігнав Дніпро в півтора рази за кількістю пасажирів.

Це силові методи тиску на владу Запоріжжя

Таку думку висловив депутат міської ради Олег Корольов.

– По-­перше, концесія – це така собі форма державно-­приватного партнерства, коли приватний інвестор приходить і вкладає гроші, щоб збудувати деякий об’єкт, щоб потім їм керувати на взаємовигідних умовах і отримувати прибуток із цього. На сьогодні ми маємо те, що в Запоріжжі аеропорт збудований за кошти громади. Тобто інвестору вже нічого не потрібно вкладати. Тому прийти і говорити про форму концесії – це дещо абсурдно, – зазначив депутат та пояснив ситуацію на більш «приземленому» прикладі.

Наприклад, мешканці разом скинулись грошима і збудували у себе в дворі дитячий майданчик, і вони їм користуються. І тут приходить такий собі начальник ЖЕКу і говорить: «А давайте так: я буду керувати цим об’єктом. Усі, хто буде їм користуватися, буде сплачувати кошти, а вам як мешканцям, які його побудували, я зроблю знижку». Який шанс на те, що мешканці погодяться з таким начальником? Якщо вони не погодяться, то цей начальник ЖЕКу буде говорити, що а у вас у під’їзді труби не того діаметру, а ви дах не так перекрили чи ще щось. І всіляко заважати мешканцям існувати взагалі. Ось приблизно так і в нас відбувається із аеропортом. Я вважаю, що це все ж таки питання домовленостей, і домовлятися потрібно приватному партнеру з місцевою владою без втручання держави. Бо коли держава втручається, це є таким собі «державним рейдерством».

На думку депутата, обшуки теж проводяться так «своєчасно» не без причини.

– Стосовно того, що обшуки відбуваються напередодні відкриття аеропорту – я вважаю, що це не звичайний збіг. І такими методами залякування теж не дуже гарно з боку держави використовувати силові методи тиску на місцеву владу. Я особисто вважаю, що якщо держава хоче щось комусь передати в концесію – є гарні міста в нашій країні, місто Умань, Кропивницький, – збудуйте там аеропорт хоч точно такий, хоч кращий. І передавайте його в концесію кому завгодно. Домовтесь із гарним інвестором, який просто №1 у керуванні аеропортами у всьому світі, домовтеся, збудуйте і керуйте на здоров’я. Але коли вже все зроблено, прийти і говорити, що керувати будемо ми, а ви ту постійте в сторінці  –  мені просто бракує слів. Це ганебно.

Той, хто має вуха – чи почує?

Запорізькі депутати на найближчій сесії мають намір спрямувати звернення до Президента України щодо політичного тиску, яким вони вважають обшуки в аеропорту. Про це розповів депутат міської ради Михайло Прасол. Він зазначив, що 7 років тому держава віддала Запоріжжю фактично збиткове комунальне підприємство. За документами це був аеропорт, а по факту – «залізна «будка» незрозуміло якого кольору і вигляду». Він зазначив, що коли місто прийняло рішення розвивати аеропорт, вкладати в нього кошти, будівництво нікого не цікавило.

– Фактично напередодні відкриття, коли все готове і гарно виглядає, – приїжджають спецслужби і починається тиск. Тиск з приводу чого – віддати аеропорт назад у державу? Так чого ж його не забирали, коли це була будка? А зараз, коли це вже повноцінний аеропорт, красива будівля – віддайте. Звичайно, не віддамо.  На сьогоднішній день прийнято рішення, що депутатським корпусом на цю сесію буде виноситись проєкт звернення до Президента. Президент був у цьому аеропорту та дійсно казав, що це гарний інфраструктурний проєкт, перший найвеличніший проєкт, який був побудований у Запоріжжі за 20 років. Тому на сесії міської ради, найближчій сесії, ми будемо виносити звернення до Президента, щоб зупинити цей тиск. А це дійсно політичний тиск, тому що нічого більше не бентежить.  Жодні інші будівництва, які в Запоріжжі є. Є тільки аеропорт, до якого треба приїхати, зайти з обшуками, не давати працювати звичайним працівникам. Це є тиск. Ми проти цього, ми проти політичного тиску, який починається, тому що це останній рік чинного депутатського корпусу, – зазначив Михайло Прасол.

Депутат також розказав, що депутатський корпус виступає проти того, аби заручниками політичних баталій ставали звичайні запоріжці, тому що саме вони займалися фінансуванням будівництва терміналу.

– Ми – єдине місто в усій Україні, яке зробило та побудувало такий аеропорт за кошти місцевого бюджету. Нам не дали ні копійки ані держава, ані хтось інший. Ми все зробили за власні кошти. І далі будемо виплачувати кредити, які ми туди вклали. Ми хочемо, щоб нам допомогли – дайте нам, будь ласка, можливість, щоб ми змогли ще більше залучати інвесторів, щоб там збільшувався пасажиропотік, щоб заходило більше літаків. А коли не даєте – не заважайте. Ми прийняли рішення побудувати, побудували – і це наше. Ми нікому це не віддамо, – підкреслив депутат.

Михайло Прасол також звернув увагу, що якщо дійсно є питання до будівництва або дій попереднього керівництва, це необхідно вирішувати виключно в юридичній площині, а не блокувати роботу підприємства та нового терміналу.

– Непотрібно блокувати питання розвитку тому, щоб просто забрати його. Не віддамо. Це вже наше, і в рамках децентралізації воно нам буде приносити кошти. Нам на ті кошти, що приносить аеропорт, є що будувати. Щонайменше – нам віддавати за нього кредит. А хто  буде віддавати – якщо немає аеропорту, хто буде віддавати? Це що, люди повинні віддавати замість того, щоб платити комуналку? Ні. Аеропорт побудували, він спроможний себе окупити. От хай окупає, – підсумував Михайло Прасол.

В. о. директора КП «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» Олексій Дубревський:

– У п’ятницю в аеропорту проходили слідчі дії з обшуком. Вони стосувалися кримінальної справи, що була відкрита у 2015 році за подіями, які, що дуже дивно, відбувались у 2017 році. Ухвала, яку ми отримали, була виписана в 2019 році, а обшуки проходили у 2020. Можу сказати, що кримінальна справа стосується дій попереднього керівництва.  Як вам відомо, наприкінці 2019 року було завершене будівництво нового терміналу, якраз продовжувались пуско­налагоджувальні роботи, щоб у березні  його відкрити. Хід будівництва особисто контролює міський голова. Я можу сказати, що в нас були вилучені певні документи, але, на щастя, це не позначилось на виробничій програмі аеропорту. Усі рейси виконувались за розкладом та пасажири від цих дій не постраждали. Звичайно, це певною мірою відволікає нас не лише від завершення робіт у новому терміналі, а й від переговорів щодо відкриття нових рейсів, тому нам  не хочеться думати про те, що хтось нам перешкоджає.

Оперативно­слідчі дії проходили з дотриманням вимог законодавства з обох сторін. Жодних матеріальних засобів в аеропорту на підприємстві не було. Як мені відомо, певні кошти були вилучені на будмайданчику. Аеропорт продовжує працювати у штатному режимі, – зазначив Олексій Дубревський.

Так концесія – це зальот56-6

Сьогоднішні події в запорізькому аеропорті можуть бути пов’язані з планами уряду передати підприємство в концесію. Таку думку висловив депутат міської ради Дмитро Сірий. Він зазначив, що його насторожує ситуація, яка відбувається сьогодні в запорізькому аеропорті. Адже кримінальні справи, за якими відбуваються обшуки, порушені в січні 2015 року, тобто до вступу на посаду чинного міського голови та початку каденції чинного депутатського корпусу. Також депутат висловив занепокоєння частими візитами до Запоріжжя керівників держави.

– Надто рано робити якісь виснов­ки з цієї ситуації, але я хочу сказати, що мене особисто насторожують останні візити першого ешелону влади до міста Запоріжжя. Зокрема, ми з вами чудово пам’ятаємо приїзд прем’єр­міністра і водночас такі опосередковані заяви про те, що начебто запорізький аеропорт час передавати в концесію. Запорізький аеропорт побудований виключно за гроші громади – і належить їй. Ми знаємо позицію нашого чинного депутатського корпусу і позицію міського голови Володимира Буряка стосовно того, що аеропорт має бути у власності міста – ніяких концесій, ніяких передач. Виключно у власності громади міста Запоріжжя, приносячи прибуток жителям міста. Те, що відбувається зараз, на мою думку, може бути опосередковано пов’язано саме з цими плітками про концесію запорізького аеропорту. Наша задача зараз, звичайно, сприяти правоохоронним органам у проведенні так званого розслідування, але й водночас тримати руку на пульсі. Позиція залишається незмінною – аеропорт має залишатися у власності жителів міста Запоріжжя, – розповів Дмитро Сірий.

Голова постійної комісії з питань депутатської діяльності, регламенту, законності, правопорядку та запобігання корупції Андрій Согорін теж вважає, що аеропорт повинен залишитись у власності міста.

– Перша ластівка була десь два місяці тому на форумі в Маріуполі, де міністр інфраструктури сказав, що він віддасть у концесію запорізький аеропорт. Я тоді подумав, що це якась помилка, адже наш аеропорт є комунальним підприємством і належить до комунальної власності Запоріжжя. Проте, десь близько двох тижнів тому вже з’явилася офіційна інформація про це на сайті міністерства. Тобто державна структура збирається здавати в концесію комунальний аеропорт. Після цього на сесії міськради депутати та міський голова висловили свою чітку позицію: аеропорт збудований на гроші платників податків міста і повинен приносити прибуток жителям Запоріжжя, – зазначив Андрій Согорін.

­ Концесія передбачає вкладання грошей в якийсь недобудований об’єкт, а цей аеропорт повністю готовий до роботи, з березня він запрацює. І буквально через півтора тижні ми дізнаємося, що в аеропорту починають проводитися якісь обшуки, ­ продовжує депутат. – Мені здається, що він просто комусь сподобався і в такий спосіб, через держоргани, починають певний тиск на територіальну громаду, на міського голову, на міську раду. Для того, щоб міськрада, а саме вона вирішує, віддала державі цей аеропорт. Моя думка яка була, такою і залишиться: аеропорт повинен залишатися в місті, в нього вкладено понад 1 млрд грн. Хочу підкреслити, грошей наших містян. І він повинен приносити прибуток місту. Якщо стане таке питання, щоб якось передати його державі, міністерству і так далі, я можу сказати точно, що я натисну кнопку «Проти». Я за те, щоб він залишався в місті.

ОФІЦІЙНО

Як заявив директор департаменту правового забезпечення Запорізької міської ради Валерій Зломинога, у п’ятницю на території аеропорту з’явились працівники служби безпеки Запорізької області. Пред’явили виконуючому обов’язки директора аеропорту Олексію Дубревському ухвалу про проведення обшуку. Ухвала була мотивована тим, що  у 2015 році було порушено карну справу, у січні 2015 року,  і викладено обставини, які мають місце у 2017 році – тобто ремонт посадкової смуги у 2017 році.

­ Де логіка, не знаю. Чим керувались суд і слідчий служби безпеки, в мене велике запитання, ­ зазначив юрист. – Думаю, що в майбутньому суд буде оцінювати всі зібрані докази, які були здобуті у п’ятницю та у ніч із п’ятниці на суботу. Тому що, мабуть, обшук був досить тривалим, і не стільки на території аеропорту він проходив, а скільки у приміщеннях підрядної організації, яка будує в тому числі новий термінал.

Валерій Зломинога підкреслив, що у самого аеропорту вилучили документів не так багато. Вони всі дійсно стосуються виключно ремонтів, проведених у 2017 році, а  у підрядної організації вилучили документи, які стосуються саме будівництва терміналу. Яке відношення до цієї кримінальної справи мають ці документи ­ взагалі невідомо, однак ці документи вилучені. І вилучені вони у великому обсязі.

­ Наразі ми аналізуємо, чи можливо без цих документів  продовжити будівництво і здати в експлуатацію, запустити новий термінал. Після того, як ми проведемо аналіз, я думаю, що там не настільки суттєві документи, щоб було неможливо продовжити, хоча завтрашній ранок нам покаже, ­ розповів Валерій Зломинога. – Ніхто не доводив до відома міської ради, вони доводять до відома лише керівництва того підприємства, на якому будуть здійснюватися слідчі дії. Ми завжди психологічно готові до таких слідчих дій, тому це не є несподіванкою.Германюк

Це є такий тиск з одного боку на самоврядування міста Запоріжжя, ­ стверджує депутат міської ради Олег Германюк. – Питання стояло ще в грудні, його підняв прем’єр­міністр Гончарук, який був у Маріуполі. Мовляв, наш громадський аеропорт (побудований за кошти громади) треба віддати в концесію. Я не згоден з тим, що наш аеропорт має перейти в концесію. І вважаю, що ті обшуки, що зараз ідуть, це тиск.

Обшуки носять політичний характер

Про це заявила членкиня виконавчого комітету Запорізької міської ради, кандидат соціологічних наук Елліна Позднякова-­Кірбят’єва: «Мені здається, що тут є політичний підтекст. Адже ми знаємо, наскільки це великий проєкт, іміджевий для Запоріжжя. Наше місто зробило великий ривок, жодне місто не може похвалитися власним аеропортом. Мало того  – сучасним, зробленим у строки, які були заявлені, і який викликає позитивні відгуки авіакомпаній. Навіть під час соціологічного дослідження мешканці міста назвали запорізький аеропорт знаковою подією для міста та однією з найкращих справ міського голови. Ми знаємо розмови про концесію, коли держава хотіла забрати собі аеропорт міста Запоріжжя. Але він побудований на гроші міського бюджету, тож чому ми повинні його віддавати комусь? Мені особисто це незрозуміло».

ДОСЛІДЖЕННЯ

Елліна Позднякова­-Кірбят’єва нагадала, що наприкінці 2019 року в місті робили соціологічне дослідження по можливим кандидатам, причому в опитуванні був діючий міський голова, анонімний кандидат від партії «Слуга народу» і кандидат від іншої політичної сили. Згідно з опитуванням, кандидат від президентської сили набирав 15%. У чинного мера був рейтинг приблизно 36%. Інші потенційні кандидати мали менші показники. Тобто міський голова Володимир Буряк є лідером, і не тільки за соціологічними показниками, а і в експертних, політичних колах. Це людина, до якої дослухаються. Людина, якій дають оцінку його діяльності: що зроблено.

­ Як сьогодні згадують мера Олександра Поляка, так найближчим часом будемо говорити і про діяльність на посаді мера Володимира Буряка, ­ підкреслює соціолог. – Головне, здоров’я йому! Ми бачимо запущені інфраструктурні об’єкти. Згідно із соцопитуванням, яке проводилось у рамках проекту «Формуємо бюджет разом», було виділено крупні інфраструктурні об’єкти, які запущено. Пропонувалося декілька варіантів відповіді. До п’ятірки тих об’єктів, що схвалюють  запоріжці, увійшов і аеропорт. Люди, хоч і більше цікавляться питаннями транспорту, дорогами чи іншими об’єктами благоустрою, розуміють, що саме аеропорт дає інвестиційну привабливість Запоріжжю. Також до ТОП­-5 увійшли реконструкція парків і скверів Театрального, Маяковського, Веселка. Тобто проекти, які видно. Це вже грає в «плюс» меру, тому що ми говоримо про консолідацію всіх політичних сил. Така сама ситуація щодо запорізького аеропорту. Усі «прибрали» прапори, усі розуміють: у нас є проблема.  Місто вклало свої гроші, побудувало за свої гроші новий термінал аеропорту. Хоча мали змогу вкласти їх у щось інше. Але ж працювали на перспективу, на те, щоб комунальне підприємство приносило гроші, тож чому його потрібно віддавати? Це розуміють усі. Це розуміє мер, це розуміють депутати, члени міськвиконкому. Усі готові до консолідації зусиль, разом рятувати аеропорт Запоріжжя.

Ситуація швидко вийшла за кордони Запоріжжя. Її активно обговорюють в інших містах. Своє відношення висловлюють і в столиці. Так, відомий київський політолог, директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик висловив думку, що обшуки в запорізькому аеропорту – лише привід для того, щоб на наступних виборах поставити на місце міського голови чергового артиста. Про це він написав на своїй сторінці у «Фейсбуці».

– Ще два роки тому навіть у Запоріжжі мало хто вірив в успішну реконструкцію і перезапуск аеропорту. Але наполегливість мера, рідкісний для нинішніх часів консенсус між міською владою, політичним бомондом і громадськістю зробили неможливе можливим. До осені 2019 року стало зрозуміло, що запорізькому аеропорту бути. І тут же в Запоріжжі потягнулися всілякі гінці з нескромними пропозиціями своїх інтересів. А в листопаді свій залп дала і важка артилерія у вигляді прем’єр­міністра Гончарука і міністра інфраструктури Криклій, які недвозначно заявили про те, що аеропорт заберуть в концесію, – зазначає Віталій Кулик.

Кулик_2

 

Політолог відзначив, що київські «гості» стикнулися з консолідованою позицією запоріжців. Вперше навколо Володимира Буряка згуртувалися всі – від націонал­радикалів до ОПЗЖ, тому що ніхто не збирався віддавати аеропорт. З’явилась інформація, що проблемних мерів прибиратимуть силовими засобами, яка незабаром підтвердилася обшуками в Запорізькому аеропорту.

– Все скидається на те, що Київ хоче прибрати до своїх рук вельми перспективний у плані фінансової вигоди інфраструктурний об’єкт, а заодно і скомпрометувати запорізького градоначальника Володимира Буряка, з чиїм ім’ям пов’язують розвиток аеропорту, з тим, щоб на наступних місцевих виборах поставити на його місце якого­небудь чергового артиста, – вважає Віталій Кулик.

Обшуки консолідували громаду

Політолог Павло Скурський впевнений, що ситуація з обшуками в запорізькому аеропорту стала точкою консолідації всієї запорізької громади. Він зазначив, що з політологічної точки зору цю подію можна оцінити як розвідку боєм. Починаючи з літа, стало очевидним, що у діючих мерів найбільших міст України дуже високі рейтинги. А це не входить до амбітних планів правлячої партії, яка  з гігантським результатом взяла пост президента, Верховну Раду, але без місцевої влади цей результат – ніщо.

– Їхня стратегія побудована на тому, щоб прибрати ці команди і повністю захопити 3­й пункт призначення влади – місцеві органи влади великих міст. Однак, як показали недавні вибори  в територіальних громадах, у рейтингових відносинах у відкритому бою політичний склад запечатаний. Залишається один шлях, і  це вже було відомо влітку  – адміністративно­силовий. Чому руками СБУ? СБУ, на жаль, – це політичний орган будь­якої правлячої партії, який переходить у спадок наступній правлячій партії. Тому це було очікувано, – зазначив Павло Скурський.

Чому розвідка боєм? Політолог так пояснює свою думку: тому що атака нічим не закінчилась. Більше того, вона сприяла підвищенню рейтингу мера Володимира Буряка.

– Тобто певні сили, за тією інформацією, яка гуляє в нашому середовищі в місті Запоріжжі, хотіли б взяти посаду міського голови. Але і силовики, і політологи песимістично ставляться до такого прагнення, з цього вирішили спробувати, а раптом вийде. До останнього силовики мучились, інформація про наліт на аеропорт була вже відома до Різдва, – розповів політолог.

Павло Скурський відзначив, що ситуація 17 січня стала точкою збору. Запорізька громада об’єдналася в єдине ціле і стала на захист аеропорту. Це відбулось тому, що в Запоріжжі давно не було будівництва подібних масштабів.

– Природно вдарити по такому об’єкту з психологічної точки зору – це називається стрибнути метеликом на лампочку. Це сталося, і зараз ми бачимо максимальну агресію з боку  запорізької громади, соціальних мереж, який виллється в зростання рейтингу – це однозначно. За відсотками – плюс 5­7%, відповідно мінус 5­7% зниження «Слуги народу». Ці показники ми побачимо через 2 тижні, я це гарантую, – підкреслив Павло Скурський.

Запорізький аеропорт нарешті став найкращим на південному сході, – зазначає політолог. – Донецьк відпав, усім відома битва за Донецький аеропорт, і тепер починається битва за Запорізький аеропорт. Тому що в силу певних обставин у Дніпрі аеропорт загнано в могилу, в інших – не взялися за це. І аеропорт «Запоріжжя» став раптом такий перловий. Спочатку наміри уряду взяти запорізьке летовище в концесію скидалися на жарт. Однак спочатку міністр інфраструктури Владислав Криклій заявив, що  «ми з всесвітнім банком обговорюємо цю ситуацію», потім приїхав Олексій Гончарук, сфотографувався, написав у себе пост, що є амбітний план, ми хочемо передати аеропорт у концесію.

– А ви запитали громаду? Це ж комунальне підприємство. В основі всього стоїть концесія. Вони хочуть забрати аеропорт, передати його в концесію і вигрібати прибуток. В умовах такого зубожіння бюджету, економічного життя, коли основні фінансові та промислові групи ніде брати, прийшли нові хлопці, і їм тісно. За підсумком, ситуація дика. На мою думку, міський голова має всі козирі на руках, він буде апелювати зараз до громадськості, буде апелювати до здорового глузду, – вважає Павло Скурський.

Політолог ставить під сумніви дії СБУ, відзначаючи, що вони не можуть виступити з офіційною заявою, а поширюють сумнівні ролики через громадську організацію, бо нічого не мають. Та не виключає, що наступним кроком стануть обшуки в міськраді.

– Однозначно, аеропорт складно буде відстояти, але швидше за все – відстоять, бо вся юридична правда на боці міської влади. Сподіваюся, що все буде добре, це іспит для громади, – резюмує політолог.

Прилетіло від конкурентів?

Політичний експерт Роман П’ятигорець наводить приклад будівництва аеропортів в Дубаю та інших. За його словами, там працює мільйон людей, і він прибутковий, він приносить мільярди.Пятигорец

Подивіться на аеропорт імені Ататюрка в Туреччині, подивіться, як у Китаї щороку відкривають аеропорт у новому місті. На сьогоднішній день наш запорізький аеропорт  – це 100% прибуткове підприємство, ­ зауважив він. – Ті аеропорти, які вже були в концесії  – подивіться на Івано­Франківськ і що з ним. Йдемо знову в тему Коломойського, в тему МАУ, і в тему там, де вже добре заробляли гроші. І ви пам’ятаєте епоху МАУ, коли не було конкуренції ніякої. 3 тис. грн із Запоріжжя до Києва злітати. З’являються зараз конкуренти, з’являються інші компанії. Зараз ви подивіться, лоукост пропонують туди і назад до Києва, у Лондон зараз можна полетіти, розумієте? І це за ті ж самі гроші. І хтось хоче зараз цим скористатися. А чому? А тому, що Запоріжжя – лідер. Тому, що ми шукаємо нових лоукостерів, які до нас заходять на компанію.

Експерт нагадує, що ми обігнали по перевезенням Дніпро, в якому стоїть стара радянська будівля, в якому кінь не валявся і ніхто не хоче туди вкладати. А навіщо? Це те ж саме, що із старими колгоспами і з землею. Воно моє і так, а цього ми будемо експлуатувати, ми будемо максимально викачувати і виводити гроші.

­ А тут громада збудувала, це була синергія. Місто ризикувало, намагалися брати кредити, і це було для нас найпотужнішим іміджевим проектом. Перш за все, щоб заводити сюди інвесторів. Аеропорт – це візитна картка, головні ворота. В яку концесію, кому вони зараз хочуть віддати? Давайте вгадаємо з трьох раз, що це буде за приватник. Тут навіть сперечатися не треба – це буде компанія Коломойського, і все. Я бачу цілком таку брудну економічну гру. І те, що я зараз дивлюся, що СБУ затримало якогось агента і шпигуна, який був впроваджений у наші ЗСУ – низький уклін. Хлопці, займайтеся шпигунством, займайтеся контррозвідкою. Знову, куди ви лізете в ці всі економічні питання? Скільки разів піднімалося це питання, що не треба службі безпеки це все. У нас війна в країні. Ось займайтеся цією війною, шпигунами. У нас що, НАБУ немає, ДБРа і хто б міг цим займатися? Але чомусь наближену структуру, ближче її просто вже не придумаєш, саме вона починає займатися всіма цими питаннями. Переконайте мене, якщо це не так, ­ підкреслює Роман П’ятигорець.


МІНІ­СТЕРСТВО

З 2020 року планується розпочати реконструкцію аеропортів у Дніпрі, Мукачевому та Ізмаїлі, а в концесію планують передати аеропорти Херсону, Запоріжжя та Чернівців. Про це минулого листопада заявив голова Міністерства інфраструктури Владислав Криклій під час презентації планів міністерства на 5 років, передає «БІЗНЕС» із посиланням на сайт відомства.3j0a4616_id53067_650x410_650x410

«З наступного року починаємо реконструювати аеропорти Дніпро, Мукачево, Ізмаїл. У бюджеті 2020 року закладено 1 млрд грн, що в 5 разів більше, ніж було в 2019 році», – сказав міністр.

Для модернізації аеропортів планується також залучати кошти приватних інвесторів. Для цього буде проведена концесія аеропортів Херсон, Чернівці та Запоріжжя.

Криклій також наголосив, що збільшення кількості українців, що користуються авіаційним транспортом, має відбутись за рахунок зростання частки лоукостів на авіаційному ринку України, у 2020 році – до 45%, у подальшому – до 63%.

«Для цього є усі необхідні передумови. Нещодавно компанія Wizz air відкрила рейси з аеропорту Запоріжжя, а найбільший лоукостер Європи Ryanair оголосив про відкриття у грудні 2019 року рейсу Херсон – Краків. Ще одним кроком, який дозволить знизити вартість квитків на внутрішні рейси, буде оптимізація оподаткування для українських перевізників», – заявив Криклій.

Прозвучало як вирок

Редактор проекту «Гвозди.Запорожье» Богдан Василенко впевнений, що як би ми не ставилися особисто до міської влади, наразі потрібно об’єднатися  та відстоювати аеропорт.

– Запоріжжя намагаються пограбувати, – впевнений він. – Якось дуже «своєчасно» все з’являється. Хоча це сягає ще в минулі роки, але дуже «вчасно» активізувалося. Як тільки активно заговорили про передачу аеропорту в концесію – так відразу й з’явилися ці обшуки. Це дуже на руку прихильникам концесії – умовити незгодних передати аеропорт у потрібні руки.Василенко

Богдан Василенко підкреслює, що запорізьким аеропортом за будь­-якої умови повинні розпоряджатися запоріжці. А не віддавати, втрачаючи контроль, якомусь дядькові, який не вклав ані копійки.

– І як би ми не ставилися особисто до міської влади – наразі потрібно об’єднатися  та відстоювати аеропорт. В своїх справах ми повинні розбиратися самі. Якщо ми комусь віддамо – то не зможемо впливати вже ні на що. І робити цього не можна ні за яких обставин, – акцентував Богдан Василенко.

Трохи раніше на своїй сторінці у «Фейсбук» він зазначив, що «у такої на вигляд потужної махини, як СБУ, приводи для розслідування запорізьких «махінацій» кожен день з’являються – тільки встигай справи відкривати. Але «збуджуються» хлопці, побачивши нещодавно побудований термінал.

Найважливішим є те, що таким чином готуються до тиску на міську владу та особисто міського голову.

– Будуть цією (думаю, що незабаром не тільки цією) справою тиснути до виборів на Володимира Буряка, – стверджує Богдан Василенко.

Він нагадав, що 19 грудня в рамках навчання в Київській школі економіки відвідав конференцію «Трансформація 2020: від турборежиму до турборозвитку», під час якої міністр інфраструктури Віталій Криклій відносно нашого аеропорту заявив, що «концесії не треба боятися».

– Прозвучало як вирок, – згадує Богдан Василенко.

Наше видання продовжує слідкувати за розвитком подій та знайомити читачів із ситуацією. Вже дуже скоро можна буде дізнатися, що ж насправді діється. Чи то розвідка боєм напередодні місцевих виборів – чи вийде приборкати ретивих та незгодних, залякати, натиснути, обшукати, продемонструвати громаді, «хто є ху в країні» і таке інше, забезпечити перемогу в грі за власними правилами. А чи банальний «віджим» за допомогою політичних «братанів», бажання заволодіти ­хапнути перспективний хаб, найкрупніший на півдні та сході країни. У будь­-якому випадку, запоріжці – не коміки. І не треба їх смішити.

Читайте також: Мера Запоріжжя Буряка спробують дістати будь-яким шляхом – політичний експерт