У багатьох з нас є улюблений шкільний вчитель, якого ми пам’ятаємо все життя

Як правило, ми вважаємо його особливою людиною, бо не тільки уроки в нього були цікавими, а і його особиста думка мала авторитет. І не кажіть, що зараз таких педагогів немає – вони є та продовжують виховувати наших дітей

Контрольована взаємодія і правильна реакція

Саме про те, що з учнем треба «збігтися цінностями» і знайти спільну мову, нам розповіла вчитель хімії Запорізького багатопрофільного ліцею «Перспектива» Ганна Миколаївна Остапенко. Цього року одразу 2 її учні – Єгор Рибін та Єва Шевченко – здали тести ЗНО з хімії на найвищий бал. Минулого року у неї теж був 200-бальник – Владислав Баклан. «ЗС» вирішила напередодні професійного свята педагогів поспілкуватися із таким видатним вчителем.

Перш за все нас цікавило, чи є якийсь професійний секрет у вчителя, який досягнув таких успіхів.

Напевно, він все-таки є, – каже Ганна Миколаївна. – Відповім, як вчитель хімії: контрольована взаємодія і правильна реакція. І це стосується не лише учнів, а і ставлення до всіх людей.

Ми зустрілися з Ганною Миколаївною у її кабінеті хімії. Вона показує нам на стіні фото своїх випускників 200-бальників, які продовжують галерею портретів вчених-хіміків. Розповідає, що Владислав Баклан зараз є студентом 2 курсу ЗНУ факультету біології (спеціальність хімія). Цьогорічні «зірки» поїхали навчатися до Києва.

– Обоє вступили до КНУ ім. Шевченка. Єгор обрав хімічний факультет, а Єва – Інститут високих технологій зі спеціалізацією хімія нанотехнологій. Майже щодня мені телефонують, розповідають новини свого життя, – каже Ганна Миколаївна.

Вчитель зазначає, що ці двоє – різнобічно обдаровані діти. Дівчинка розумна, амбіційна і «зірка» по життю. Хлопчик пише вірші і має не менший талант до філології, ніж до хімії.

– Діти товаришують між собою. До речі, це дуже цікава історія, як Єгор прийшов до нашого ліцею. Після 9 класу Єва Шевченко вирішила змінити школу і пішла від нас до іншої. Її не було в ліцеї рівно 3 тижні. І повернулася вона не одна, а привела до нас Єгора. Тож можна вважати, що цього талановитого юнака ми відверто «викрали» у 105-го ліцею. Він там навчався на профілі хімія-математика.

Любити те, що робиш, і бути корисним

Ганна Миколаївна Остапенко розповіла нам, що викладає хімію в ліцеї «Перспектива» вже 26 років. До цього 2 роки викладала біологію в школі №46.

– Я закінчила ЗДУ по спеціальності хімія та біологія. Ще на 2 курсі пішла працювати вчителем біології та природознавства. У 1994 році прийшла до ліцею. Тут моєю другою мамою стала Ганна Соломонівна Пивоварова. Все, що знаю в професії – від неї. Найголовніше, чому вона навчила: треба любити все, що робиш, і бути корисною людям, – каже Ганна Миколаївна.

За її словами, вчитель іноді може зіграти вирішальну роль у житті свого учня. Тому треба до цього підходити відповідально. Діти різні. Для когось єдиний авторитет – батьки, для когось – друзі.

– А коли відчуваєш, що ти теж для дитини авторитет, тут треба бути уважним і відповідальним, не передавити, – зазначила Ганна Миколаївна.

SHER1967

За її словами, вчителів з учнями поєднує інтелектуальна взаємодія.

– По п’ятницях у нас були заняття для «олімпіадників». І коли ти 3 години із дітьми в інтелектуальній співпраці, то не можна не почати говорити окрім хімії «про погоду та природу». Наприклад, я люблю використовувати в мові цитати. Коли у них не виходило розв’язати завдання, я казала: «Пиляйте, Шуро, пиляйте, воні золоті». Звідки ця фраза, ніколи їм не розповідала. Вони самі знайшли, і навіть прочитали роман і стали мені його теж цитувати, – розповіла Ганна Миколаївна.

Діти – це не деталі, які обточуються на верстаті

На її думку, методи та форми, які використовує вчитель у своїй роботі – є лише інструментами. Освітнє середовище визначають особистості. Навіть якщо план уроку один, у 3 різних класах будуть 3 різні уроки.

– У дитини один критерій – цікаво їй чи ні. Коли дитині не подобається наука хімія – а таке буває, ми з нею домовляємося, знаходимо точки дотику, щоб всім було комфортно на уроці, і вона отримала позитивну оцінку, – зазначає вчитель хімії.

Пролунав дзвоник. Починався урок хімії у 9-Б класі. Ганна Миколаївна вважає, що в цього класу великий потенціал, на відміну від нинішнього 11-го класу, де завзятих «хіміків» не спостерігається.

– Тут у нас можуть бути 200-бальники з хімії, навіть не один. Проте буває так, що ближче до ЗНО у дитини змінюються пріоритети. Діти – це не деталі, які обточуються на верстаті. Вони – особистості. До того ж і обставини життя нерідко вносять свої корективи. Принаймні я із свого боку зроблю все, що від мене залежить, щоб допомогти дитині, яка ставить перед собою якісь цілі, – запевняє Ганна Миколаївна.

Вчитель вважає, що гарний результат ЗНО – це послідовна робота учня на самого себе мінімум 2 останніх роки. Не можна недооцінювати і вклад батьків. А також сприятливу атмосферу, яку формує навчальний заклад.

– В нашому ліцеї все сприяє тому, щоб діти розвивалися. Як результат, 100% випускників «Перспективи» вступають до вищих навчальних закладів, – розповіла вона.

Ліцей «Перспектива» входить до ТОП 100 найкращих шкіл України. За підсумками цьогорічного ЗНО з хімії навчальний заклад посів 6 місце по Україні та 1 місце в Запоріжжі.

Учні 9-Б про свою вчительку

Діана Девятко:

Ганна Миколаївна гарно пояснює. Вона добра людина, і з нею цікаво поговорити на будь-яку тему, не тільки про хімію.

Яна Верещак:

Я прийшла до цього ліцею за знаннями. В мене тут, і саме у цієї вчительки, навчався брат. Він вже дорослий, закінчив медичний університет. Тож і я вирішила піти на цей профіль і до Ганни Миколаївни. Вона гарно знає свій предмет і може доступно все пояснити. Вона вміє до кожного знайти підхід.

Маргарита Долотій:

Коли після своїх 2 попередніх шкіл я почала займатися у Ганни Миколаївни, то нарешті зрозуміла хімію. Виявляється, що це дуже цікава наука.

Юрій Патманіді:

Хімія мені сподобалася ще у 7 класі, тому що вчитель була завжди позитивна. Ганна Миколаївна зрозуміло все пояснює, і кожний урок в неї цікавий.SHER2060

Читайте також: Які школи Запоріжжя потрапили до рейтингу найкращих закладів країни