В Запоріжжі склалася непроста ситуація в сфері пасажироперевезень. У місті накопичилась велика кількість маршруток – автобусів класу «В», розрахованих на перевезення до 22 пасажирів (без права перевезення стоячих пасажирів). Але в часи «пік» туди набивається більше 40 людей, які їдуть, як оселедці в діжці. Приміром, в «Спринтерах» всього 18 сидячих місць, однак водії вимагають від пасажирів пройти салоном та ущільнюватися, аби туди вмістилося вже до 45 осіб.
Такі маршрутки, як правило, являються власністю самих водіїв і вже не відповідають сучасним вимогам як комфорту, так і безпеки. До того ж і самі маршрути давно необхідно переглянути і змінити з урахуванням розвитку міста та потреб його жителів для комфортного переміщення. Тим паче, що останній раз повне обстеження пасажиропотоків Запоріжжя проводилося аж у 1989 році. Протягом наступних років переглядалися тільки окремі маршрути. Тож, після проведення тендеру, обстеження пасажиропотоків провели фахівці транспортного факультету ЗНТУ. До роботи у дослідженнях були залучені близько 150 студентів.
25 вересня в малому залі міськвиконкому були представлені результати комплексного обстеження пасажиропотоків в Запоріжжі та презентовані заходи щодо розвитку громадського транспорту на найближчі роки. Як повідомив декан даного факультету Олексій Кузькін, на даний момент автобуси класу «B» становлять 56% рухомого складу для перевезення городян, класу «А» – 22%, класу 1 (автобуси великої місткості для перевезення 60-100 людей) – 13%, інший транспорт – це тролейбуси і трамваї. За добу громадським транспортом здійснюється перевезення близько 635 тисяч пасажирів. Дослідження показали, що на сьогодні існують такі проблеми:
– перезавантаження транспорту пасажирами понад передбачених норм в години «пік»;
– перезавантаженість міських вулиць та зупинок громадського транспорту маршрутками;
– обмеження доступності послуг громадського транспорту для пасажирів з багажем, дітьми, людей з обмеженими фізичними можливостями;
– непрозорий облік кількості перевезених пасажирів;
– низька безпека перевезення пасажирів, так як більшість маршрутних автобусів були перероблені з вантажних транспортних засобів та інших.
Перший заступник міського голови Сергій Мішок додав, що дані дослідження дозволяють переглянути розподіл пасажирського транспорту в місті. Важливим завданням є поступове вдосконалення парку рухомого складу на існуючих автобусних маршрутах з заміною автобусів класу «А» і «В» на автобуси класу 1. Перш за все це комфорт і безпека городян. За підсумками обстежень планується впровадження 9 нових автобусних маршрутів, які дозволять зв’язати між собою райони міста, що передбачають поїздки без пересадок. Забезпечувати їх будуть автобуси великої місткості, що дозволить розвантажити основні магістралі від маршруток, яких накопичилось там уже надто багато. Приміром, на проспекті Соборному проходить одразу 20 «спринтерських» маршрутів – це вже перебір.
Планується, що в часи «пік» (від 6 до 9 години ранку) інтервал руху нових автобусів буде відповідати 7-10 хвилинам очікування. Заміна рухомого складу буде проводитись поетапно протягом 2017-19 років.
– Місту нас сьогоднішній день необхідно рухатися в бік придбання автобусів 1-2 класу великої і середньої місткості, – говорить Сергій Мішок. – Левову частку в рішенні даного питання візьме на себе місто. Програма з придбання 35 автобусів великої місткості, які будуть придбані в лізинг на 3 роки, виноситься на найближчу сесію. Якщо депутати її підтримають, то автобуси, сподіваюсь, надійдуть уже в цьому році. Також Запоріжжя бере участь в програмі Європейського інвестиційного банку з кредитування для придбання 55 автобусів і 10 електробусів. Кошти очікуються в 2018 році, – зазначив він.
Крім того, в місті реалізується програма «Запорізький трамвай», завдяки якій буде оновлюватися трамвайний парк. Як відомо, їх зараз на лінії близько 60, а потрібно 90. Також капітально ремонтуються виведені з експлуатації трамваї і тролейбуси, оскільки останніх ще менше – 40-45 при потребі в 70.
Тож заходи, що вживаються міською владою дозволять поетапно вирішити проблему з пасажироперевезеннями. Також важливою є участь і самих перевізників, які вже сьогодні повинні починати поетапно переходити на автобуси великої та середньої місткості, що і передбачено в окремих пунктах укладених з ними договорів.