Відновлення робіт на терміналі Запорізького аеропорту переноситься на невизначений термін

Питання завершення пусконалагоджувальних робіт та введення в експлуатацію нового пасажирського терміналу запорізького аеропорту на теперішній час так і не вирішені. Роботи зупинені. Причина полягає у відсутності документів, вилучених СБУ під час обшуків, які відбулися 17 січня. Відбувається банальне затягування процесу повернення вилучених документів.

Незважаючи на те, що слідчі дії стосувалися кримінальної справи, порушеної у 2015 році, у січні в підрядника була вилучена документація, яка стосувалася будівництва нового пасажирського терміналу. Як зазначають у міській раді, вона вказаної справи не стосувалася.

«У цих умовах підрядник був вимушений зупинити роботи по введенню терміналу в експлуатацію. Під загрозою опинився початок його роботи, запланований на березень поточного року. У зв’язку з цим під питанням і відкриття нових рейсів, запланованих на цей рік», – зазначено в повідомлені прес-служби міськради.

Щоб вплинути на ситуацію, підрядник та керівництво аеропорту звернулися до суду щодо повернення документів, які стосуються будівництва терміналу. Позивачі розраховували, що рішення буде прийняте у максимально стислі терміни, адже початок роботи нового терміналу має велике значення не лише для Запоріжжя, а й для прилеглих регіонів.

Офіційно:

Директор Департаменту правового забезпечення ЗМР Валерій Зломинога:

– Минулого тижня мали відбутися судові засідання щодо повернення СБУ документів аеропорту та підрядним організаціям. Однак прокурори попросили відкласти розгляд, оскільки вони не встигають ознайомитися з матеріалами справи. Засідання перенесли на 29 січня. Сподіваємося, що у цей день буде прийняте рішення відносно повернення документів у повному обсязі, – зазначив Валерій Зломинога.

Відзначимо, перенесення судових засідань та неповернення документів призводить до затягування процесу введення терміналу в експлуатацію. Це поставить під питання відкриття нових рейсів. Постраждають не лише авіакомпанії, аеропорт, а й пасажири, які вже придбали або планували придбати квитки.

 Спроба замилити очі?

Багато представників міської влади, запорізьких та київських експертів, громадських діячів та інших висловили думку, що «наїзд» на аеропорт пов’язаний, з одного боку, із бажанням центральної влади віддати прибутковий об’єкт у концесію. З іншого боку – із небажання запоріжців втрачати контроль над власністю громади, яка є значним наповнювачем місцевого бюджету. Протести діями силовиків та бездіяльністю Києва, напевно, остудили деякі гарячі голови. Градус напруги дещо зменшився – особливо після заяв керівників держави щодо концесій.

Так, під час свого виступу в Давосі президент Зеленський назвав концесії серед важливіших економічних реформ нової влади. Тому і ставлення до них має бути досить поміркованим. Хоча б для того, щоб не злякати західних інвесторів.

Ще далі пішов (або, навпаки, відступив) міністр інфраструктури Владислав Криклій. Як повідомило агентство «Інтерфакс-Україна» в середу в кулуарах Українського дому в Давосі він заявив, що Міністерство інфраструктури України не планує передавати комунальний аеропорт «Запоріжжя» в концесію, якщо на це не буде видано новий дозвіл від місцевої влади.

«Запоріжжя» (аеропорт – ІФ) – це комунальне підприємство. Ми не можемо нав’язати їм свою політику, ми можемо запропонувати, показати, як це може працювати. Якщо буде воля місцевої влади – вона це підтримає. Якщо ні – в нас залишиться розуміння, які кейси ми зможемо запропонувати регіональним аеропортам», – наголосив Криклій.

Він зазначив, що наразі міністерство вивчає можливість здачі в концесію 4-х аеропортів: «Херсон», «Запоріжжя», «Львів» і «Чернівці».

«Ми розглядаємо 4 аеропорти під здачу в концесію. Це не означає, що їх буде здано в концесію всі – ми хочемо зрозуміти, що ми маємо вимагати, і які опції отримувати від інвестора при входженні його в ці проєкти», – наголосив Криклій.

Із прицілом на новий склад

Втім депутат міської ради Дмитро Сірий вважає, що перемогою це називати передчасно. Треба подивитися на подальшу реакцію правоохоронних органів – зокрема, СБУ: як швидко повернуть необхідні документи та матеріали для того, щоб відновити будівництво терміналу. Щоб підрядник встиг своєчасно його запустити. На кону – імідж Запоріжжя. Треба наголошувати на цьому для себе в першу чергу.

– Але констатувати факт, що центральна влада не може не враховувати громаду, сьогодні ми вже можемо, – впевнений депутат. – І, в принципі, показником цього і є реакція одного з міністрів Кабінету Міністрів. Реакція викликана протестом місцевої влади, міського голови, депутатського корпусу, активною позицією жителів міста, які заявили про те, що аеропорт має залишатися виключно комунальним.

А щодо концесії – в Дмитра Сірого є пропозиція: не губити цю ідею. І нехай Олексій Гончарук спрямує свою увагу в більш потрібному напрямку – в напрямку запорізьких мостів. Хай назве це концесією, перемогою – як завгодно на своїй мові уряду технократів – але мости в Запоріжжі добудує.

– Думаю, що продовження подій буде виключно в правовому полі. Це буде юридична баталія в судах та на місцях. Наша задача – домогтися того, щоб аеропорт був зданий своєчасно, а правоохоронці не ставили палки в колеса. Це основа. Низка перевізників вже уклали договори про перевезення із нового запорізького терміналу. Навіть продали велику кількість квитків на ці рейси. Але завдяки правоохоронним органам ця робота може бути зірваною. І претензії будуть висунуті самому місту – на адресу громади. І наша задача цього не допустити. Хай вони проводять свої дії в юридичній площині – думаю, що ані мерія, ані міськрада не будуть їм заважати. Але ми повинні відстояти, щоб аеропорт був запущений своєчасно.

Що ж до слів міністра про те, що концесія можлива лише за згодою місцевої влади, то депутат вважає наступне: теперішній склад депутатського корпусу міста не погодиться на концесію під жодним приводом. Тому у відповіді міністра є такий натяк на майбутню пряму стратегію центральної влади.

Вірогідний сценарій:

– Підкорити Альбіон місцевої ради і вже руками майбутньої міської ради передати аеропорт в концесію, – розповів Дмитро Сірий. – Є такі намітки, і люди повинні про це знати, прогнозувати та не робити якихось ілюзій. Тому що при зміні міської ради – якщо більшість буде партійно належати до нової гілки влади – проблем в них не виникне з тим, щоб міськрада проголосувала та передала аеропорт в концесію. Наша каденція – виключно проти подібних дій.

Знову тиск центру

Депутат Запорізької міськради Олег Коломоєць наголошує, що це питання для Запоріжжя і громади занадто важливе. Він підкреслив, що до нього зараз прикута увага всіх: жителів міста, депутатського корпусу та міської влади. Є повне розуміння, що аеропорт має працювати на громаду – це позиція однозначна, це консолідована позиція всього депутатського корпусу і міської влади.

– Ми почули коментар від міністра інфраструктури Криклія про те, що центральна влада дослухалась до позиції запоріжців і погодилась з нашою позицією, з тим, що в Запоріжжі має залишитись аеропорт і працювати на благо міста. Що вже пішов процес повернення документів і залагоджування цього питання. Ніби все вирішувалось, – розповів Олег Коломоєць. – Але ми повинні розуміти, що питання буде закрите тоді, коли всі запитання будуть зняті, коли документи будуть повністю повернуті, і коли підрядники продовжать виконувати роботи, є терміни, є дедлайн. Це питання має бути завершене. Є рейси і продані квитки.

Депутат підкреслює, що на сьогодні ця справа знову зависла, і знову починається повернення до саботажу роботи. Він вважає, що це неприпустимо. І в середу на сесії депутати будуть приймати звернення до Президента, Верховної Ради, Кабміну, про недопущення такого тиску на міську владу і про недопущення, щоб центральні органи влади за містян вирішували питання нашої життєдіяльності.

– Вважаємо неприпустимим такий тиск з боку центральної влади. Нібито пішли назустріч, ніби публічно озвучена позиція, що не мають претензій, але питання в тому, що буде по факту в діях, дій поки що ми до кінця не бачимо, документи досі не повернуті, я вважаю, це неприпустимо, – заявив Олег Коломоєць.

Зроблено передчасний «постріл у ногу»

Політичний експерт Павло Скурський відзначив, що відміна концесії, яка була заявлена міністром інфраструктури Криклієм, це, безумовно, перемога. Перемога у цілому і голови міста Запоріжжя, і громади.

– Хочу звернути увагу на атмосферу, у якій була зроблена ця заява. Це Міжнародний Економічний Форум в Давосі. Міністр екстрено зробив таку заяву та спеціально дав сигнал для того, щоб заспокоїти громадськість. Безумовно, ця позиція погоджувалася з Президентом. Чому вона була прийнята – тому що тиск, який був піднятий в Запоріжжі, сильно загрожує правлячий партії. Причина: хочу нагадати та підкреслити, що Запоріжжя та Південно-Східна частина України є базовими регіонами для партії «Слуга народу». Ось і все – ситуація була доведена, та просто в Давосі було прийнято рішення «екстрено гасити пожежу вчора», – розповів експерт.

Він назвав це перемогою в бою. За його словами, декларації є, але за ними повинні наслідувати дії. В чому суть битви, та яка повинна бути в ній перемога? Аеропорт має бути розблокованим. Повинна бути повернена технічна документація для того, щоб аеропорт почав працювати. Так фактично завершилися роботи на фінальній стадії. Як кажуть, лампочки – 2 відсотки, але їх треба завершити, щоб аеропорт стартував в березні.

– Якщо цього не трапиться – будуть розриви контрактів з лоукостерами, великі проблеми з пасажирськими рейсами. Розкуплені тисячі квитків. Це погано в іміджевих та в усіх економічних відносинах. Тому залишається вимога розблокувати роботу аеропорту, публічний тиск залишається, – підкреслив Павло Скурський.

Обговорюючи подальші варіанти розвитку ситуації, експерт радить пам’ятати про політичну версію: є припущення про те, що на міського голову буде збільшуватися тиск силовиків – із різних сторін.

– І ми це бачимо. Відкривається маса кримінальних впроваджень – по землі, геліостанції і таке інше. І це підкреслює саме політичну версію: міського голову Володимира Буряка потрібно «дістати» будь-яким шляхом. По аналогії – минулої середи схожа ситуація трапилася і з київським мером. Можемо говорити про політику, – заявляє експерт.

Що ж робити в цій ситуації? Під час зустрічі в аеропорту минулого вівторка міський голова презентував ці 2 напрямки. Це юридичний – ним зараз займається мерія: подані всі необхідні позови. Та продовження публічного тиску. Вірогідно, що ці напрямки спрацюють. Іншого варіанту, як розблокувати роботу аеропорту, немає.

Які ж слід зробити висновки? Павло Скурський певен, що тиск з боку силовиків не приведе ні до чого хорошого. Тому що в цій системі координат, що склалася, є тільки 2 осі: нападники та жертви. Міський голова та місто – жертви, силовики та центр, офіс Президента, уряд – нападники. І як би вони не намагалися зайти зі сторони в сторону – в будь-якому випадку іміджеві втрати з їхнього боку. Тому експерт думає, що місто встоїть.

Обговорюючи цю тему, інші політологи дійшли висновків, що це був такий собі передчасний «постріл у ногу». Стратегія більш грамотної частини полягала в тому, щоб провести переформатування місцевої ради. І вже восени, коли була би взята більшість в новій міській раді, ця ідея була би реалізована 100-відсотково. Тому що для цього потрібне рішення ради. Сьогодні дуже сильно злякали запорожців, розгубили рейтинг свій та наростили опонентам. А коли спохватилися – ідея вже стала маловірогідною.

 – Але я впевнений, що під цим соусом пройде і виборча кампанія. І від цих планів та сторона, яка проводить нападки, не відмовиться. Бо мова йдеться про сотні мільйонів гривень. Є за що буцатися. Підкреслюю: тема аеропорту буде однією з основних під час виборчої кампанії. Будь-яка боротьба за владу політичними силами – у цьому випадку опонуючими меру – це боротьба за економіку, – каже Павло Скурський.

Він зупинився і на наступному питанні. Так, завжди потрібно скласти хорошу картину для виборця. Що сьогодні трапилося: по-перше, цього року бюджет Запоріжжя «поголили» на понад мільярд гривень. Просто відібрали. Хто? Уряд! Пізніше ми зрозуміли: через бюджетну діру. По-друге, вони взяли на себе тему мостів. Тому що вона іміджева: 12 чи 13 народних депутатів від «Слуги народу» заявили президенту та прем’єр-міністру. Та й сам президент приїжджав сюди під час виборчої кампанії та зйомок «Слуги народу». Вони зрозуміли, що ця тема – фішка. І її хотіли зробити основною перед виборчою кампанією. Її забрали у міста, сказали, що гроші дадуть – ті, що у міста і зібрали. Завалили й це – адже тендер завалений. Будівництва мостів цього року не буде. І, нарешті, забрали також основну економічну тему – аеропорт. Фактично заблокували понад мільярд гривень. Це десятки чи сотні мільйонів щорічного прибутку.

Тому, якщо все це скласти в систему та показати виборцям – а саме це сьогодні й почалося – це призведе до колосального падіння рейтингу. На місцевих виборах не вийде «вискочити на президенті». Тут доведеться говорити про місцеві теми, зустрічатися обличчям до обличчя. Чому вони програли вибори в ОТГ – бо намагалися «в’їхати»  на велосипеді президента. А люди питають про сміттєві звалища. Тому плацдарм напередодні виборчої кампанії у них найжахливіший. І для хороших команд рвати їхні іміджеві за відсутністю лідерів громадських думок – не питання.

– Мій висновок: якщо ці хлопці не виплутаються гідно з цієї ситуації, будуть нападати на мера – з кожною новою нападкою їхній рейтинг буле сточуватися. Як стверджує політична наука та досвід: якщо ти нападаєш на дуже рейтингового політика, якого люблять на території – ти сточуєшся, – заявив Павло Скурський.

«Закошмарити» місцевих

Політичний експерт Роман П’ятигорець переконаний, що зараз рано почалися переможні реляції з приводу заяв Криклія. За його словами, ми вже пливемо у фазі місцевих виборів, про це не варто забувати.

– Давайте повернемося до фрази нашого Президента: а чому немає «про няньку». А Запоріжжю нянька не потрібна, якщо громада інвестувала в аеропорт мільярди співвідношення ціни і якості. Дайте нам няньку, яка повинна прийти і повернути нам документи. І сказати: відчепіться від них. Нехай люди беруть і добудовують аеропорт. Нехай він вже почне працювати, давайте не лякати людей, які зараз масово починають здавати квитки, переставляти дати з переляку через те, що не запустять вчасно аеропорт, і просто згорять поїздки, – вважає Роман П’ятигорець.

Директор київського Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик бачить кілька складових цієї історії. Перша пов’язана з тим, що центральна влада намагається тиснути на органи місцевого самоврядування. І це стосується не лише Запоріжжя, а й багатьох обласних центрів, де уряд і силові структури намагаються, можна так сказати, «кошмарити» місцеву владу. Тобто з’являються перевірки, вилучення документів, корпоративні конфлікти загострюються.

– І як на мене, це прямий тиск з боку центральної влади на органи місцевого самоврядування у переддень місцевих виборів, – розповів він.

Друга історія пов’язана з тим, що фактично місто відбилося. Тому що консолідована позиція мера, міської влади, міської ради, а також громадськості , політичних партій, всіх партій, тобто і опозицій, і правлячих партій в більшості в міськраді. Вони об’єдналися навколо питання захисту інтересів міста. І, власне кажучи, через цю позицію влади зробили крок назад.

 – Наскільки я розумію, зараз СБУ повинна віддати документи, і має продовжуватись будівництво терміналу. Але це така процедура. Я не виключаю, що силові структури, центральна влада буде намагатися відтягувати цю історію. Тому що як же так віддати гарну історію про будівництво аеропорту місцевій владі, а не забрати це для Кабміну центральної влади, а перед виборами це дуже важливо, – зазначає експерт.

Друге питання – це питання комерційне. Одна з історій – це питання концесій. Але на думку пана Кулика в українських умовах, не маючи законодавчого забезпечення, не маючи ефективної судової системи, яка б захищала інтереси інвестора і концесіонера, говорити про справді дієвий інструмент концесії – неможливо. Крім того, в умовах Запоріжжя, скажімо, взяти і здати аеропорт, віддати якомусь доброму інвестору – це фактично забрати у міста. Адже прибуток має залишатися місту, і податки так само.

– Тому тут очевидно, що позиція мерії однозначно була конструктивна, в плані діалогу, документи мають бути повернуті, а будівництво – закінчено в строки, які були відведенні по контрактах, – вважає Віталій Кулик. – Крім того, якщо згадати саму справу, вона була відкрита у 2015 році, а факти правопорушень – 2018 року. Це за вуха притягнуті аргументації, і білими нитками шита справа на замовлення. Це ручний режим Кабінету міністрів для тиску на органи місцевого самоврядування. І знову ж таки кажу, Запоріжжя тут не одне. Те саме відбувається у Харкові, в Одесі, у Миколаєві, у Полтаві, де подібний конфлікт сторони влади з органами місцевого самоврядування, у першу чергу з меріями.

Експерт пов’язує проблему з виборами. Тобто занизити рейтинг місцевої влади, створити конфліктну ситуацію, не дати можливість консолідувати політичні сили навколо діючих мерій і підіграти керуючій політичній силі.

– Ну я думаю, що це у них не пройде, тому що ми побачили, як швидко організувалися, тут, в Запоріжжі політичні сили, всі, знову ж таки, підкреслюю, від національно-демократичних сил, патріотичних, до представників опозиційного блоку і інші, об’єдналися навколо питання захисту інтересів людей. І це в першу чергу дякуючи меру Володимиру Буряку, – каже директор Центру.

Кому медаль «За захоплення аеропорту»

Він також нагадає історії, коли забираються об’єкти, а потім вони збанкрочуються, розпилюються, розбазарюються. І об’єкт перестає бути функціональним і втрачає будь-яку вартість. Друга історія пов’язана з тим, що вимиється максимально прибуток через офшори, і місто не отримає навіть тих податків, які могло отримувати від ефективного перебування. Була спроба передати деякі аеропорти в інших містах, так званим, інвесторам, які б могли вкласти. Але це погано закінчилося, бо ці інвестори або виявлялися фейками, або це вимивалися гроші на якісь офшорні рахунки, або це скандалами закінчувалося.

– Є історія Дніпропетровського аеропорту, де фактично місто нічого не отримує від нього. Тобто все іде невідомим компаніям і через треті руки вимивається з країни, це навіть не українській бізнес, – наводить експерт.

Він вважає, що медаль «За захоплення аеропорту» потрібно вручити в першу чергу ініціативі Міністерства транспорту і самому пану Гончаруку.

– Тому що ідея концесії – це особиста фішка прем’єр-міністра, що концесія і приватизація всього, що тільки можна, врятують такі великі об’єкти, як аеропорт. Тому перша така чавунна медаль на 25 кг має бути вручена пану Гончаруку, – зазначив Віталій Кулик.

Він акцентує, що ситуація буде вирішена позитивно, в першу чергу, дякуючи міському голові Запоріжжя, якому вдалося досягти масової підтримки з боку всіх політичних сил. Тому що в інших містах такої консолідації не відбулось.

– Ми бачили, як опозиція торпедувала такі ініціативи мерів, а у Запоріжжі це вдалося зробити. Тому це в першу заслуга Володимира Буряка як мера і всіх політичних сил, які це підтримали в міськраді, – запевняє експерт. – Дякуючи їхній послідовній позиції, фактично зараз ми можемо говорити про те, що документи будуть повернуті, і роботи будуть відновлені. Якщо, звичайно, влада вирішить піти шляхом свавілля, ну тоді це явно позначиться на рейтингу «Слуги народу» у Запоріжжі і на рейтингу президента також. Маємо розуміти, що політична відповідальність лежить не лише на Кабміні.

 Офіційно

Президент Асоціації «Аеропорти України» цивільної авіації, голова Громадської ради при Госавіаслужбі України Петро Липовенко:

– Ми подивилися всі об’єкти аеропорту. Так, зроблено дуже багато, чимало вкладено коштів і зусиль. Особливо новий термінал: там буде дуже комфортно. Але сьогоднішні події в аеропорту призводять до збою, кимось і для чогось організованому. Треба розбиратися в кожному конкретному випадку, а не блокувати весь процес будівництва і вводу в експлуатацію. Адже на цей об’єкт чекають не тільки жителі регіону, а й авіаперевізники, які вже поставили це у себе в план весняно-літньої навігації.

Ми підтримуємо різні форми та моделі керівництва аеропортів. Але вирішувати, робити вибір сьогодні повинен власник аеропорту. Тим паче, що власник вже вклав такі кошти. Він повинен дивитися – а коли вони повернуться громаді міста. І насильно приймати якісь рішення зверху – це неправильно. У нас повна впевненість, що справедливість переможе.

Ну, а поки силовики та ті, хто за ними стоять, продовжують утримувати документи, блокуючи завершення робіт та запуск нового терміналу, запорізький аеропорт отримав визнання вже на міжнародному рівні. Так, враховуючи наші досягнення, 2 дні тому міський голова Володимир Буряк отримав пропозицію прийняти саме в Запоріжжі знаковий Міжнародний авіаційний форум «Аероконгрес-2020». Та запросити до нього керівників нашої держави та профільних міністрів. Якою ж буде їхня реакція?

Читайте також: У Києві знову передумали та черговий раз заявили про бажання забрати запорізький аеропорт у концесію