У Запоріжжі є унікальний навчальний заклад, в якому у дітей з самого малечку формують навички фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення й свідомості. Тут вчать ставитись до природи як до універсальної цінності. На прохання «ЗС» директор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №20 екологічного профілю Запорізької міської ради Валерій Шульга розповів, чим ця школа вирізняється з-поміж інших шкіл Запоріжжя

– Валерій Іванович, чим ваша школа є особливою? – – Наша школа розташована в центральному районі міста, який має серйозні екологічні проблеми. Саме тому напрямом профілізації навчального закладу було обрано екологічний. Учні пліч-о-пліч навчаються та взаємодіють з природою, доглядають і озеленяють свій дендропарк. Після закінчення нашого закладу більшість випускників вступають до вищих навчальних закладів на факультети біологічного чи медичного напрямку.Валерий Шульга

Що Ви вважаєте досягненнями свого навчального закладу?

Напевно, досягненням є наші учні, що стають призерами обласних олімпіад та екологічних конкурсів. Вони постійно беруть участь у Всеукраїнських та міських проектах: «Екологічний вектор», «Зробимо Україну чистою разом», «Врятуємо Дніпро разом».

Школа бере активну участь у різноманітних екологічних проектах. Так, два роки поспіль (з 2015) ми брали участь у Всеукраїнському проекті «Школа Енергії». Енергокоманда зробила аудит усіх поверхів будинку за допомогою відповідних приладів (пірометр, цифровий термометр, анемометр, люксметр, енергометр та температурний DATA Logger), відслідковувала покази всіх лічильників школи та проводила відповідні заходи щодо зменшення споживання води, електроенергії в будівлі.

У 2018 році школа стала учасницею проекту «Енергоефективні школи: нова генерація». Програму розроблено Всеукраїнською благодійною організацією «Інститут місцевого розвитку» за Проектом USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні». Його метою було пропагування серед школярів, їхніх батьків та вчителів дбайливого ставлення до енергоресурсів, формування особистої відповідальності за тепло та комфорт у своїх помешканнях. Команда учнів 7-8 класів опанувала програму дистанційного навчання за курсом «Основи енергоспоживання та енергозбереження».

Отже, практичні роботи, навчальні ігри, ситуативні вправи, проекти дозволяють учням зрозуміти взаємозв’язок навчального матеріалу з життєвою практикою. Причому до виконання багатьох завдань вони долучають своїх батьків.

  • Можливо, існують проекти, що дійсно допомогли покращити екологію в нашому місті?

У рамках проекту «Енергоефективні школи: нова генерація» команда отримала досвід економного використання енергоресурсів у побуті як запоруку зменшення платежів за комунальні послуги. Діти дізналися про проблеми, пов’язані з наданням послуг енергопостачальних підприємств, провели аудити своїх домівок, розробили висновки та власні рекомендації.

Команда школярів, що брала участь у проекті, представила доповідь про енергоефективні заходи, проведені в своїй домівці та довела, що навіть незначні заходи можуть призвести до значної економії коштів сім’ї.

Разом з юними енергоменеджерами учасники проекту «Енергоефективні школи: нова генерація» проводять у школі щоденний моніторинг усіх енергоресурсів, виготовляють буклети, презентації, опитують учнів школи щодо класу енергоспоживання та кількості побутових приладів у родинах.

Наші вихованці брали участь ще в одному міському проекті – «Пташине царство Запоріжжя». Розвішували у парках міста шпаківні, дуплянки та годівнички.

Ми пишаємося учнями, які після закінчення школи вступають на біологічний факультет, кафедру екології та в майбутньому пов’язують своє подальше життя з вирішенням екологічних проблем нашого міста.

Участь у різноманітних екологічних проектах стане стимулом підвищення відповідальності учнів, тому що саме із зростаючого покоління розпочинається свідоме ощадне використання енергоресурсів. Якщо кожен з нас свідомо підійде до проблеми енергозбереження, то ми не тільки забезпечимо комфортне споживання для себе, а й заощадимо енергетичні ресурси для збереження клімату та життя на Землі.