Перше враження про людину, частіше за все, ми складаємо за зовнішнім виглядом

Так, потім сприйняття може змінитись, перевагу візьмуть манери, поведінка, розум та інші чинники. Але їхню наявність або відсутність одразу не оцінити. Саме тому у прагненні подобатися люди відштовхуються від зовнішнього вигляду, до якого належить і одяг. Пропонуємо розглянути, як за останні 30 років змінювалась мода в Україні, та як це впливало на прекрасну половину людства.

Сексуальна революція

Відрізок часу у 30 років – це ціле покоління, яке повертається у наш час. Зараз знову можна побачити дівчат, одягнених у брюки-банани чи джинсові куртки, які були писком моди у 90-ті. Те, як створювалась мода, що будувалась на змінах менталітету соціуму, заслуговує на глибокий аналіз.

Щоб почати вивчання стилю 90-х, варто трішечки зачепити одяг, який носили у 80-х, адже той час яскраво відбився на подальшій течії моди в усьому світі. Стиль 80-х формувався під впливом культу гарного і здорового тіла, субкультур, а також модної індустрії і екранних образів. У моді переплелися переосмисленні дизайнерами ретро-образи, напрямки, народжені молодіжними субкультурами, музичними і танцювальними напрямками, а також бумом спорту. Визначальним фактором у виборі одягу було ім’я бренду. Але якщо на Заході, за наявності грошей, придбати одяг від Jean Paul Gaultier або Chanel було не важко, то у країнах СНД із цим було важко. Імена всесвітньо відомих модельєрів лише солодко витали у повітрі, у кращому випадку ними називали підробки, які продавали спекулянти.80-ті роки породили бум зі стилем ділової та сильної жінки, що культувалося і в 90-ті

У 80-ті роки з’явився культ агресивної сексуальності та образу ділової жінки, цьому сприяли події у світі і природні трансформації суспільства. У 1979-му прем’єр-міністром Великобританії вперше стала жінка – Маргарет Тетчер. З 1981-го на телебаченні Америки (в Україні значно пізніше) транслювався серіал «Династія», в якому головними виконавицями стали Лінді Еванс і Джоан Коллінзь – ці акторки були уособленням образу процвітаючої жінки. У 1988-му році на екрани вийшов фільм «Ділова дівчина», де актриси Мелані Гріффіт і Сігурні Уівер носили одяг в офісному стилі. Через виникнення інтересу до культу ділової жінки, весь одяг у 80-ті роки супроводжувався величезними плечима. У прагненні довести чоловікам свою силу жінки демонстрували це візуально, а якщо широкі плечі додавали чоловікам солідності, чому б і жінкам не перейняти цей хід?

Світ рухався уперед. У 1989 році була зруйнована Берлінська стіна, а у 1991 розпався Радянський Союз. Кінець ХХ століття став періодом радикальних змін у політичних системах різних країн. Змінювалася і мода, вона постійно еволюціонувала, перетворившись на гігантську індустрію, що вражала навколишній світ за допомогою телебачення. Захоплення модними брендами змусило людей усвідомити, що мода – це не тільки речі, але, скоріше, інформація в собі і про себе.

У 90-і роки реклама, ЗМІ і книги закликали «бути самим собою». Це гасло стало слоганом рекламних кампаній Calvin Klein і парфумерії Hugo Boss. Головними в моді стали індивідуальність, відображення внутрішнього «я», власний стиль. Дизайнери та стилісти на сторінках глянцевих журналів регулярно давали поради, як підкреслити індивідуальність і створити неповторний образ.Українська молодь 90-х прагнула бути схожими на зірок з популярного журналу Cool

Але в Україні із цим було складніше. Переломний момент, який визначив, як будуть одягатися українці, трапився на самому початку 90-х. Полиці державних магазинів були порожні, а щоб купити взуття, треба було вистояти в черзі цілий день. В Україні була галопуюча інфляція і вільна торгівля: державний контроль за цінами скасували, а виробники і продавці самі встановлювали вартість товарів. Кожен ставив ціну в залежності від попиту – всі хотіли заробити якомога більше. Так люди навчилися торгуватися. Без цього було ніяк, особливо на речових ринках. Дефіцит одягу вітчизняного виробника і водночас бажання мати гарний вигляд призвели до того, що з’явилися тисячі нових підприємців: ці люди у великих баулах привозили з Польщі, Угорщини та Туреччини дешевий товар – все, чого не було в Україні. Багато хто розумів, що найдешевше буде навчитися кроїти і шити самостійно. Шили за викройками німецького журналу «Burda», по ньому ж в’язали, і собі, і чоловікам, і дітям. Дістати гарну тканину іноді було непросто, тому бабусине плаття перешивали на нові шорти або штани. А ось молодь з середини 90-х щотижня читала новий випуск журналу Cool і надихалася стилем світових зірок, намагаючись відшукати на ринку схожі речі. Через тотальний дефіцит в Україну направляли тони гуманітарного одягу. Хтось швидко зорієнтувався і став його продавати. Так з’явилися секонд-хенди.

У 90-х українці стали більше одягатися за західним зразком. Хоча мода до нас доходила із добрячим запізненням чи не на десятиліття: коли тренд вже відходив на Заході, в Україні ми носили те, що не встигли поносити у 80-ті з усім світом. Писк моди 90-х – турецький светр, заправлений в джинси. Шкіряна куртка стає об’єктом обожнювання для всіх: і чоловіків, і жінок.Спортивка і яскраві лосини - писк моди 90-х

У перші роки незалежності України спортивний костюм Adidas і кросівки Puma набули статусу парадно-вихідного одягу, і ті, хто не міг купити собі оригінальні речі, задовольнялися китайськими підробками з ринку. Жіночі плащі, жакети, кофти із широкими плечима і блузи з манжетами і підплічниками а-ля 80-ті роки, були популярні половину 90-х років. Так, в середині 90-х у сукнях і костюмах «спідниця плюс блуза із акцентованими плечима» відзначали дні народження і випускний. Молодь носила те ж саме, і лише у другій половині 90-х молодіжний стиль одягу в Україні наздогнав західні тренди і вже чітко роздрібнився на субкультури: хіпі, панки, металісти, рокери, репери і т.д.

Найбільшої популярності у 90-ті набував стиль гранж. Основоположником гранжу в 90-ті став гурт Nirvana. Курт Кобейн, що зробив революцію в музичному світі, сформував унікальний тренд. Його послідовники, у тому числі молоденькі дівчата, надягли на себе безрозмірні светри і мішкуваті чоловічі штани, демонструючи байдужість до моди і подіумних тенденцій. Головними рисами напрямку стали неохайність, oversize, багатошаровість, клітина і, звичайно, джинса. Шанувальники стилю носили величезні байкові сорочки з витягнутими ліктями, линялі футболки, рвані джинси, куртки-косухи, стерті кеди і масивні важкі чоботи. Частково гранж нагадував епоху хіпі, але був абсолютно позбавлений романтики того стилю. В Україні вплив моди йшов із західної культури, зокрема, з фільмів та зірок шоу-бізнесу. Хлопці прагнули бути схожими на Жан-Клода Ван Дама або Арні Шварцнегера, а дівчата мріяли стати, як Джулія Робертс із фільму «Красуня». Саме у стилі західної культури вдягались і українські зірки.

Новий подих української моди

Протягом багатовікового існування моди її вигляд у всьому світі формувався через економіку та політику – саме ці фактори впливають на те, що ми вдягаємо. На початку століття й українські дизайнери раптово стали популярні. Цьому посприяла сіра сукня від Айни Гассе на Юлії Тимошенко. Серед перших леді і політиків стало модним одягатися в українських дизайнерів – як це роблять перші леді в США або Франції. На початку нульових з магазинів одягу і тканин починають скидати пил радянської епохи. Найбільш популярною вуличною модою всіх соціальних верств став одяг, близький до унісекс – джинси, футболки, вільні брюки, светри, зручне взуття – туфлі на пласкій підошві або кросівки. Тоді став популярним кежуал – повсякденний стиль одягу з акцентом на зручність і практичність.kinopoisk.ru

Звичайно, у столиці було більше можливостей. У Києві закінчили реконструкцію головної столичної площі – Майдану Незалежності. І саме тут під скляним куполом звели перший професійний торговий центр в Україні – підземний ТЦ «Глобус», про який багато тоді говорили. Нарешті можна було з комфортом здійснювати шопінг пересічному українцю: міряти речі не на картонці за завісою, а в теплій примірочній із великим дзеркалом. Причому речі відомих європейських брендів, а не китайські базарні підробки. З цього часу і наступні 10 років триває декада торгових центрів, якими забудували весь Київ. У Запоріжжі теж з’являються сучасні торгівельні центри. Навіть найвідоміший універмаг «Україна», який існує з 1963 року, у 2004 році повністю реконструюють. Його площа збільшується більше ніж у два рази – до 22 тис. кв. м. Тепер конкуренцію будь-яким ТЦ складають численні інтернет-магазини, в яких можна купити все необхідне, не виходячи з дому. Спочатку люди з острахом ставилися до придбання одягу без примірки, але згодом все більше жінок починають купувати в Інтернеті. Це дає можливість здійснювати шопінг із комфортом, а ще й купувати одяг від західних виробників за цінами ненабагато більшими за ширвжиток з ринків.

Поп-діви 2000-х в одязі з заниженою талією Голівудська акторка Кіра Найтлі на початку нульових у джинсах з заниженою талією

Перші 10 років XXI століття відзначились сексуальністю та відвертістю. Згадайте джинси та спідниці на стегнах, які вдягали зовсім молоді дівчата. Здавалося, що от-от і одяг із заниженою талією опуститься зі стегон, відкривши публіці інтимні зони. Було модним відкривати живіт, причому не тільки влітку, доволі часто навіть в листопаді дівчата вдягались… ні, скоріше, роздягались. Бажання проявити сексуальність превалювало над здоровим глуздом та збереженням здоров’я.

Що ж мені вдягнути?

Поступово божевільна тяга до відвертої сексуальності почала спадати, і вже до наших часів приходить міксування кількох десятиліть моди. Зараз у модних магазинах та на зірках шоу-бізнесу можна побачити і брюки-кльош з 70-х, і косухи з 90-х, і кеди з 80-х. Ми живемо у досить вільний, в плані моди, час, коли стерті часові межі, і можна експериментувати.

У будь-яке століття жінки прагнуть бути гарними, хтось – для того, щоб подобатись оточуючим, хтось – насамперед для себе. Цікаво, що чоловіки, на відміну від жінок, як правило, не обтяжують себе думками про моду. І в жінці для них важливіша за одяг атмосфера, яку вона несе.

– Жінка витрачає багато часу на вибір одягу насамперед для себе. Щоб спочатку мати шикарний вигляд в своїх очах, щоб відчувати себе впевненою, сексуальною, неперевершеною. Коли жінка себе такою відчуває і несе це у світ, ось тоді і відбувається магія – це відчувають чоловіки і звертають саме на це увагу, – таку думку має стратегічний маркетолог Роман Чепрасов.

Наостанок хочеться підкреслити, що навіть найдорожча сукня не здатна зробити цікавою порожню особистість. Головне – це краса і сексуальність всередині самої жінки. Одяг лише доповнює її, але ніколи не буде головним фактором привабливості жінки.

Читайте також: Хіпстер ХІХ століття, або яким насправді був Шевченко