Останнім часом у місцевій пресі з’явилося чимало публікацій щодо реорганізації “швидкої допомоги”, і більшість з них мали “фантастичний” характер. Про реальні шляхи оновлення цієї дуже важливої служби днями розповіла в муніципальному прес-центрі начальник управління міської ради з питань охорони здоров’я Надія Севальнєва. Вона провела прес-конференцію на тему: “Про реорганізацію служби швидкої медичної допомоги в Запоріжжі: чи приведе це до скорочення медичного персоналу?”
Усі чекали відповідь на найголовніше для працівників служби швидкої медичної допомоги питання: “Чи буде скорочення кадрів?”. Відповідь така: ні, скорочення кадрів не планується. Як запевнила Надія Севальнєва, усі вони перейдуть до реорганізованої структури “переведенням”. “Ми зацікавлені в тому, щоб зберегти свої кадри. Всі співробітники будуть переведені в новостворену структуру. Про це вони були заздалегідь попереджені”, – наголосила Надія Севальнєва. Поки що в області має місце власне нестача бригад швидкої медичної допомоги – треба 180 бригад “швидкої”, а в наявності лише 161.
Але найголовніше, що стосується більшості населення – реорганізація покликана вдосконалити та покращити якість швидкої медичної допомоги для потенційних пацієнтів, наблизити стандарти надання екстреної долікарняної допомоги до європейських.
Надія Севальнєва розповіла:
– З 1 січня 2013 року набирає чинності Закон України “Про екстрену медичну допомогу”, який передбачає реформування служби швидкої допомоги та створення системи надання екстреної допомоги. Нова структура буде створена на базі існуючої системи швидкої медичної допомоги, але при цьому, відповідно до закону, передається в обласне підпорядкування (відповідне рішення вже прийнято міською радою).
Реформування дозволить вивести систему швидкої допомоги на новий, більш якісний рівень, відповідний сучасним європейським стандартам. Планується організація центру диспетчеризації, оснащення машин “швидкої допомоги” сучасним обладнанням і медикаментами, GPS-навігаторами. Нова система також дозволить надавати медичну допомогу хворим з інфарктом та інсультом на догоспітальному етапі.
Одне із завдань реформування – досягти стовідсоткового приїзду автомобіля “швидкої допомоги” на виклик протягом десяти хвилин по Запоріжжю, протягом 20 хвилин – по області.
Сьогодні приділяється велика увага розвитку швидкої медичної допомоги, тому що від того, наскільки оперативно буде організована робота цієї ланки, залежить людське життя, – продовжила Надія Севальнєва. – І те, що фінансуватися вона буде з обласного бюджету, лише покращує ситуацію. Так, були часи, коли лікарі “швидкої” через нестачу ліків зверталися до родичів із проханням їх купити, коли нам катастрофічно не вистачало дефібриляторів тощо. Можу запевнити, що вже зараз машини “швидкої” оснащені та укомплектовані ліками та обладнанням. Вже є і новітні препарати для миттєвого лікування у випадках інсультів та інфарктів. Минулого місяця область отримала чергову партію спеціалізованих авто “швидкої”.
За словами Надії Севальнєвої, сьогодні в обласному центрі приступили до початкового етапу реформування служби: проведено інвентаризацію кадрових, фінансових і матеріально-технічних ресурсів і служб, аудит швидкої медичної допомоги.
Головна суть реформи – створити єдину систему надання екстреної медичної допомоги. Найбільш актуальним аспектом є інформаційна складова. Так, передбачається створення національної оперативно-диспетчерської служби з власними частотами, а також звукове та електронне автоматичне фіксування виклику. Після фіксації дзвінка починається “відлік”.
Держпосадовці визнають, що реформа “швидкої” – справа непроста і затратна. Відповідальними за організацію екстреної медичної допомоги пропонується зробити голів облдержадміністрацій. Саме з обласних місцевих бюджетів будуть фінансуватися відділення швидкої меддопомоги в районних і обласних лікарнях. Одиницею державної системи екстреної медичної допомоги має стати територія. Сьогодні в Україні діють тільки 96 самостійних станцій швидкої допомоги і 902 – при лікувальних установах.
За оцінкою МОЗ, в Україні діє 1 бригада швидкої на 13 тисяч населення (у Польщі, наприклад, це 1 бригада на 25 тисяч населення, і вони працюють швидше, виконують норму прибуття до пацієнта протягом 10 хвилин, без різниці – у місті чи селі).
У місті в середньому за добу бригада швидкої медичної допомоги обслуговує 11–12 викликів. На селі за добу обслуговуються 7–8 викликів. Тобто в 1,7 разу інтенсивність роботи бригади швидкої медичної допомоги на селі менша за місто. Якщо порівняти показники навантаження наших бригад із загальносвітовими показниками, то вони вдвічі нижчі. Це пов’язано саме з відсутністю єдиної системи оперативного управління, застарілими засобами зв’язку, відсутністю централізованої оперативно-диспетчерської служби, зношеністю парку санітарних автомобілів.
За оцінкою начальника відділу екстреної медичної допомоги МОЗ України Михайла Стрельнікова, Україні необхідно 165 млн. євро на оновлення автопарку “швидкої”. Необхідний також ремонт багатьох доріг, щоб “швидкі” пересувалися із запланованою мобільністю.
Але реформа швидкої допомоги є невід’ємною складовою медичної реформи в Україні, і вона вже стала невідкладною і незворотною.