Щороку 15 березня під егідою ООН світова спільнота відзначає Всесвітній день прав споживачів.
Відповідно до ч.3 ст. 42 Конституції України – держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт. Юридично ці принципи закріплені Законом України “Про захист прав споживачів”.
Для здійснення захисту прав споживачів у Запорізькій області у 1992 році створено Управління у справах захисту прав споживачів (з 2012 року – інспекція), керівником якого є Дмитро Валентинович Сухінін.
Щоб запобігти надходженню на споживчий ринок неякісних та небезпечних товарів, надання неякісних послуг спеціалістами управління протягом 2011 року здійснено 1056 перевірок підприємств, організацій та суб’єктів господарювання усіх форм власності.
Порушення вимог чинного законодавства виявлено в 1056 підприємствах (це 100 % від перевірених), в тому числі: в 934 підприємствах реалізувались товари без відповідних супровідних документів (88,4 %), в 682 підприємствах була відсутня своєчасна, доступна, достовірна та необхідна інформація про товар (64,6 %), в 79 підприємствах реалізувався товар, який не відповідав вимогам нормативних документів (7,48 %) від кількості підприємств, в яких виявлено порушення.
Загальна сума штрафів, накладених управлінням за порушення законодавства про захист прав споживачів, за 12 місяців 2011 року становить 1445,388 тис. грн.
До адміністративної відповідальності за минулий рік управлінням притягнуто 1075 осіб, на яких накладено адміністративних штрафів на суму 333,149 тис. грн. За порушення законодавства про захист прав споживачів до суб’єктів господарювання застосовано адміністративно-господарські санкції на суму 1112,239 тис.грн.
Зі скаргами до інспекції у 2011 році звернулося 992 споживачі. Задоволено вимоги та вирішено на користь споживачів 950 заяв, що складає 95,77 %.
Слід відмітити, що залишається великою кількість заяв на якість непродовольчих товарів імпортного виробництва, в тому числі: складної побутової техніки, мобільних телефонів та взуття. Багато скарг від споживачів надходить на виробництво метало-пластикових вікон, меблів, послуги сервісних центрів та послуги ЖКГ.
На особистому прийомі начальника управління та його заступника продовжують надходити заяви від споживачів на порушення правил торгівлі на ринках, особливо при реалізації непродовольчих товарів – дешевого взуття, одягу, складної побутової техніки. При реалізації вищезазначених товарів споживачам не видаються документи, що підтверджують факт покупки товару.
За скаргами та заявами споживачів управлінням за рік було здійснено 124 перевірки, за результатами яких споживачам повернуто 339,240 тис. грн. за придбані неякісні товари та надані у неповному обсязі або неякісні послуги.
В інспекції щоденно, з понеділка по п’ятницю, працює громадська приймальня, де громадяни мають змогу отримати юридичну консультацію. Так, у 2011 році до громадської приймальні звернулось 2087 осіб. Під час прийому на користь споживачів вирішено 2013 звернень. Передано на розгляд керівництву для прийняття рішень 75 заяв. За минулий рік на особистий прийом до начальника інспекції та його заступника звернулось 943 особи.
Інспекція з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області завжди відкрита для запоріжців. Адреса інспекції: 69063, м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, 9. Тел.: 764-37-72, e-mail: zap_zah@ukr.net
Щиро радимо споживачам – вивчайте, використовуйте та захищайте свої права!
Прес-центр інспекції у справах захисту прав споживачів