Запоріжжя багате не лише на промисловість й працівників, але й на інтелектуальне підростаюче покоління. Вихованці інноваційного міського проекту «STEM-центр» презентували свої роботи для участі у ІІ Всеукраїнському фестивалі «ROBOfirst – більше ніж роботи»
Поняття STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент + інноваційні технології. Технології використовують навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін.
В Запоріжжі інноваційний міський проект «STEM-центр» реалізувався нещодавно. Він дає змогу дітям ще змалку розвивати аналітичне, креативне, інноваційне мислення у сфері науки та техніки. Учасники вигадують, створюють роботи для вирішення важливих проблем в усіх сферах нашого життя.
– «STEM-центр» відкрився у 2017 році, 30-го березня нам буде рік, – розповідає заступник директора з навчально-виховної роботи Лариса Буйниченко. – Тут займаються діти від дошкільного віку до випускників та студентів. Малеча дошкільного віку навчається математиці, логічному мисленню, ознайомлюється з навколишнім середовищем, і все це за допомогою лего-технологій. Діти навчальних класів вивчають найпростіше програмування й механізми з лего-конструювання. Старші вчаться теж на лего, але вже більш вищого рівня. Взагалі учасники займаються не тільки робототехнікою, вони ще розширюють свої знання зі шкільних дисциплін: це фізика, математика, геометрія, біологія, – тобто пізнають світ через практику. За рік існування наш центр реалізував багато проектів. Ми проводили заходи для дітей району, профорієнтаційні заходи, працював табір робототехніки. Брали участь в обласних змаганнях, де зайняли ІІІ командне місце, а також у Green RoboFest. В особистих першостях у нас І, ІІ, ІІІ місця. Такий результат забезпечують наші педагоги, які пройшли спеціальне навчання з легоконструювання в Києві. Центр уклав договір з ЗНТУ, тепер і викладачі вищого навчального закладу роблять вагомий внесок в проекти дітей. У всеукраїнському фестивалі, який відбудеться в квітні в Києві, ми будемо брати участь вдруге. Він дає нам цінний досвід, діти змагаються, створюють нові проекти, занурююються в різні сфери науки і техніки. Бажаю нашим вихованцям успіхів, – підкреслила Лариса Буйниченко.
6 березня відбулася дитяча прес-конференція з нагоди участі вихованців STEM-центру Позашкільного навчального закладу «Комунарський районний центр молоді та школярів» Запорізької міської ради (ПНЗ «КРЦМтаШ») у Всеукраїнському фестивалі «ROBOfirst – більше ніж роботи». Захід відбувся за принципом інтерактивного включення до спілкування вихованців студії «LEGO-LAND», лідера самоврядування «Покоління NEXT» Ситько Аліни, педагогічного колективу, адміністрації закладу з представниками влади.
На прес-конференції учасники гуртка BABY LAND презентували власні роботи до загального проекту «Вода і людина». Всього було дві команди: «Трансформери» і «Aqua land», які обрали певні теми і сконструювали відповідні моделі. Проект «Aqua land» «Шлях води до басейну» створили Влад Рогожа, Матвій Дітюк, Давид Крамаренко-Студент, Тимофій Карчевський та Денис Лоцман під керівництвом викладача Анни Руди.
– Наша команда вже другий рік буде брати участь в фестивалі FIRST LEGO League Junior в Києві. В цьому році тема «Вода і людина, пригоди води», – розповідає Анна Руда. – Наші діти самостійно визначилися з темою проекту – це шлях води, який вона проходить перед тим, як потрапити до басейну. Задля того, щоб створити свій проект, ми відвідали екскурсію до басейну, нам розповіли про всі фільтри, методи фільтрації, внаслідок чого дітлахи вирішили додати до свого проекту кварцові кристали. Під час конструювання вони користувалися енциклопедіями, інформацією з Інтернету. Роботу діти сконструювали самі, роль тренера була тільки в тому, щоб допомогти їм правильно знайти потрібну інформацію, підкоригувати їхні дії та організувати всю працю. В проекті брали участь діти від 6 до 10 років.
Команда «Трансформери» теж гідно продемонструвала свою роботу. Вона обрала тему «Гідроелектростанція». Втілити свої творчі та наукові здібності в моделі змогли Тимофій Банчик, Андрій Олехнович і Влад Кірільчук. Тренер Аліна Мелкумян розповіла про створення проекту: «Ми над проектом працювали майже 4 місяці. Діти самостійно обрали з перелічених тем гідроелектростанцію. Вони довго будували її, вивчали шлях води, як сконструювати генератори, взагалі вивчили багато інформації. Я як тренер тільки корегувала їхні дії. В квітні ми їдемо до Київа презентувати свій проект.
Кожна команда доклала багато зусиль, щоб втілити свої бажання, здібності у проект. Діти з великою ініціативою створювали тематичну модель, кожного дня дізнавалися щось цікаве, нове, пізнавальне. Вони не тільки користувалися посібниками та іншими джерелами, але й використовували власний досвід і отриманні знання на попередніх заняттях.
Директор ПНЗ «КРЦМтаШ» Михайло Володимирович Хвастик звернувся до дітей з такими словами: «STEM-освіта дає можливість реалізувати свої задуми, навчитися досліджувати, а також експериментально провести дослід і побачити результат. Вже скоро багато професій відійдуть в минуле, ми навіть собі не можемо уявити, що ж буде завтра, які професії, спеціальності. ІТ-технології, нанотехнології – це те, що зараз дає STEM-освіта».