Все більше мешканців Запоріжжя купляють товари в інтернет-магазинах

Права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 закону України «Про захист прав споживачів». Закон визначає обсяг інформації, який обов’язково має бути доведений споживачу до моменту замовлення товару.

Перед покупкою товару в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації:

  • найменування продавця, його місцезнаходження, порядок прийняття претензій;
  • основні характеристики продукції;
  • ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати;
  • гарантійні зобов’язання;
  • інші умови поставки;
  • порядок розірвання договору.

Як показує практика, споживач, придбаваючи товар через інтернет-магазин, у багатьох випадках не може реалізувати свої права, передбачені законом. У першу чергу це пов’язано із неможливістю встановити найменування продавця та його місцезнаходження.

Інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номеру мобільного телефону, на сайті інтернет-магазину не вказується, що фактично робить споживача безправним при придбанні неякісного товару.

Слід зазначити, що законодавством України під найменуванням юридичної особи розуміється його організаційно-правова форма та назва. Наприклад, ТОВ «АААА», ПП «ББББ», ПрАТ «ВВВВ», тощо.

Для фізичної особи-підприємця – це прізвище, ім’я та по-батькові. Аж ніяк не може бути найменуванням продавця назва інтернет-магазину (сайту/домену).

Крім того, у більшості випадків продавці не є власниками інтернет-магазинів. І навіть більше, через один інтернет-магазин продавати товар можуть декілька десятків продавців.

Стосовно місцезнаходження продавця слід мати на увазі, що адреси, які вказуються у накладних, згідно з якими споживач отримує замовлений товар, це зазвичай адреси, за якими розташовуються поштові відділення або відділення підприємства, що надає послуги з доставки відправлення.

Слід зазначити, що в разі покупки товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомиться з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис.

Користуючись таким становищем, недобросовісні продавці можуть продавати неякісний, фальсифікований або контрабандний товар, або взагалі після отримання коштів можуть: не надіслати товар; надіслати товар, який споживач не замовляв; надіслати товар, технічні характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.

Щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, слід звертати увагу на наявність на сайті інформації щодо найменування та місцезнаходження продавця.

У разі їх відсутності варто взагалі відмовитися від придбання товару в інтернет-магазині, повідомляється на сайті ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області.