Політичні експерти та громадські діячі зазначають, що це саме те рішення, якого чекали жителі Запоріжжя

Газета “Запорозька Січ” зібрала думки експертів щодо заяви міського голови Запоріжжя Володимира Буряка.

Дійсно, як рятування потопаючих – це, здебільшого, справа рук їх самих, так і питання життя та розвитку рідного міста – вирішувати виключно запоріжцям. Бо, як показує практика, ані від досить значної кількості парламентаріїв від регіону, ані «наших людей в міністерствах» рятувальних кругів не дочекатися. А обіцянки все добудувати, за копійки обігріти, по-європейському навчити та реально вилікувати як були зеленими – так і не визріли, не дали нормальних плодів. А все те, що припливло зверху до нашого берега – викликає хіба що гіркоту чи оскому. Та має явний душок…

Мабуть, останнім іспитом «на слабо» для запорізької громади стали події, пов’язані із комунальним аеропортом. Саме вони змусили людей побачити справжнє ставлення до себе, до громади. А побачивши – заявити рішуче «НІ!» спробам відкусити чималий шматок від громадського пирога. І це на тлі невдалого обіцяного центром тарифного зниження на опалення та гарячу воду. Та продовження мостобудівної епопеї лише на словах.

Тому громада із розумінням сприйняла заяву міського голови Володимира Буряка, яку він зробив минулої середи під час сесії.

Заява міського голови

«Резонансна подія сколихнула все місто і навіть Україну. Сьогодні від цих зборів запоріжці чекають чітко сформульованої позиції і конкретних рішень, – заявив міський голова. – Я не буду зупинятися на подробицях атаки на аеропорт, адже вся необхідна інформація вже доведена до громадськості. Зупинюся на поточній ситуації: будівництво досі заморожене, оскільки у підрядника вилучили всі документи, у тому числі й по терміналу. Хоча вони не стосуються справи 15-го року.

Чому так відбувається, здогадатися нескладно. Особисто я бачу політичний і економічний підтексти. І це прикро, тому що збудовано справді гарний і найпередовіший термінал на Південному Сході країни. Але, на догоду дрібним цілям, масштабний об’єкт заморожено.

Хочу звернути вашу увагу на те, що останнім часом Запоріжжя, як і інші обласні центри, переживає системний тиск. Саме цього року за ініціативи Центру ми втратили мільярди гривень у нашому бюджеті. Це багато? Ви розумієте це краще, ніж будь-хто! Це колосальна цифра для нашого міста.

Мости. Вони продовжують бути темою політичних спекуляцій. У перегонах за рейтингами Центр забрав це питання собі, але обіцяний тендер на будівництво поки зірвано.

Тарифи. Ми, розуміючи всю гостроту проблеми, взяли на себе виконання політичних кроків уряду по 25-відсотковому зниженню оплати за опалення та гарячу воду для населення за грудень. Але не все нам під силу.

Ми тягнемо на собі соціальну і гуманітарну сфери, застарілу інфраструктуру та фактично весь спектр питань життєдіяльності, вишукуючи дефіцитні фінансові кошти.

Ми плануємо взяти собі на баланс засуджену до закриття обласну, підкреслюю – ОБЛАСНУ, бібліотеку для юнацтва. І таких питань багато, але грошей нам ніхто не дарує.

Аеропорт – це остання крапля, фінансовий розмір якої дуже значний – 1 млрд 85 млн грн громади. Це лише термінал. І ми не відступили. Вже є перша перемога – міністр інфраструктури Владислав Криклій минулого тижня заявив, що Запорізький аеропорт не віддадуть в концесію через незгоду міської влади. Хочу розвинути тему – ця заява міністра народилася завдяки потрійній незгоді: міської виконавчої влади, депутатського корпусу і громади. Саме ця спільна позиція і врятувала комунальне підприємство від несподіваної концесії.

Нам разом доведеться ще попітніти для розблокування робіт на терміналі, завершення його запуску.

Який же висновок я виніс із цієї ситуації з аеропортом? Важливість єдності! Вперше на моїй пам’яті були відкладені партійні стяги, політичні симпатії – і все місто, депутатський корпус, представники засобів масової інформації кинулися захищати міський об’єкт. І це вражаюче! І я щиро вдячний всім за це!

Що ми будемо робити далі? Наша стратегія в цій ситуації незмінна:

  1. Максимальна відкритість, щоб не було спекуляцій і перемивання чуток. Правоохоронці, працюйте, але роботу підприємства розблокуйте, аеропорт потрібен людям сьогодні!
  2. Ми активно апелюємо і будемо звертатися в юридичні інстанції. Закон – понад усе!
  3. Сподіваюся, що сьогодні депутати міської ради сформулюють свою позицію щодо аеропорту на адресу президента і Уряду. І вона буде рішучою.
  4. Якщо знадобиться, міська влада й надалі буде звертатися за допомогою до громади, до ЗМІ.

Закон і Правда на нашому боці, аеропорт ми розблокуємо!

Шановні депутати! Ще один важливий посил до вас сьогодні. Він винесений з уроків останньої ситуації, яка виникла:

  1. Закликаю представників депутатського корпусу, незалежно від політичної приналежності і поглядів, до подальшої координації дій з міською виконавчою владою.

Якщо буде створено відповідне міжфракційне об’єднання, я щиро буду вітати і підтримувати його роботу.

  1. Не відкидаючи право на політичні симпатії, антипатії і погляди, пропоную роботу об’єднання націлити на захист інтересів нашого міста і нейтралізацію викликів, які перед ним стоять.
  2. Хочу публічно заявити, що це об’єднання стане наріжним каменем в основі руху, який я поведу на вибори до міської ради.

Шановні колеги! Нас чекає велика робота з розвитку і захисту нашого міста».

Потяг «Запоріжжя» без політичного підтексту

Видання «Запорозька Січ» поцікавилось думкою відомих експертів та громадських діячів міста щодо заяви міського голови.Пятигорец

Так, політолог Роман П’ятигорець вважає, що навколо Володимира Буряка будуть об’єднуватися депутати різних фракцій.

– Володимир Вікторович розкрив свої карти, для конкурентів це вже потрібно розуміти. Сьогодні в мера рейтинг набагато більше, ніж у будь-якого конкретно взятого депутата міської ради. Якщо, умовно кажучи, мер – це і є локомотив, він веде за собою людей і починає заводити певну групу і фракцію, то бути на сьогодні разом з Буряком – це практично 100-відсоткова гарантія провести свою другу каденцію в міській раді. Ми вже бачимо анонс приблизно політичного проєкту, з яким мер буде йти на вибори. Тут зараз консолідуються, це буде і в майбутньому більшість, та команда, яка буде його підтримувати. Причому зверніть увагу, не йдеться про політичні партії, взагалі не було згадано жоден політичний проєкт. Я вважаю, дуже правильно і дуже своєчасно, – зазначив Роман П’ятигорець.Кирбятьва

Доктор соціологічних наук, проректор Хортицької національної академії, член міськвиконкому Елліна Позднякова-Кирбят’єва називає заяву міського голови щодо необхідності об’єднання зусиль громади дуже позитивною для Запоріжжя.

– Як кажуть, біда об’єднує – якщо казати про аеропорт, це те рішення, якого чекали жителі. Всі ми запоріжці. І свідомі жителі хочуть, аби місто розвивалося. Це ті, хто не збираються нікуди виїжджати, продовжуватимуть жити в своєму місті і хочуть бачити його процвітаючим. Тому якщо ми відкинемо всі політичні прапори і об’єднаємо людей, які націлені на прогресивні зміни і розвиток міста, це буде великий позитив, – зазначила вона.Громов

Політолог Ігор Громов вважає ідею такого об’єднання досить непоганою. Але слід враховувати, що існують дружба «за» – це коли мають на увазі картинку майбутнього – та дружба «проти». Чи вдасться тим, хто піде за мером, увійти в майбутню міськраду?

– Тут багато буде залежати від того, наскільки потужним та системним буде гравець-опонент. Чи можуть мери відігравати значну роль у політиці держави? Це залежить від рівня підтримки з боку громади. Високий рейтинг довіри дозволяє мерам впливати на події у державі, – розповів експерт. – Зазначу, що ситуація з аеропортом призвела до того, що ті, хто почав тиснути, отримують протилежний результат. Своїми вчинками – цими безпрєдєльними обшуками, закошмарюванням – вони укріплюють позиції чинного мера, налаштовують жителів проти себе. І це в значній ступені дозволяє об’єднати громаду та політичні сили.

Ігор Громов закликає не плутати місцеві вибори з національними. Образно кажучи, на національних можна підтримувати «Слугу…», а на місцевих – зовсім інші речі. Тут більш грає фактор особистості.

– Ми пам’ятаємо історію «прольоту» Кальцева та перемогу Сіна – незважаючи на те, що більше підтримували Януковича та його політичну силу, а у «Батьківщини» було не більше 7% рейтингу. Якби на місто не тиснули, можливо і результат був би іншим, – нагадує політолог. – Тому і сьогоднішня фішка центру – порушувати на незгодних мерів кримінальні справи та вчиняти інший тиск – призведе до повтору 2010-го року. Буде сформована фронда.

Якщо парашут не розкриваєтьсяАндрей Золотарёв

Київський політолог Андрій Золотарьов також нагадує, що логіка парламентських виборів полягала в тому, що завдяки особистому рейтингу Володимира Зеленського в Раду пройшли «парашутисти». На місцевих виборах цей фактор не спрацює. По-перше, до моменту виборів у президента Володимира Зеленського і у партії «Слуги народу» вже не буде таких показників, які були влітку 2019 року. По-друге, там грає фактор: зробила людина щось добре чи погане для регіону.

– При Зеленському стан місцевого самоврядування і його фінансові можливості різко погіршилися. Від президента очікували швидкої справедливої ​​децентрализації, і щоб місцеві громади отримали фінансування своїх програм. А у підсумку відбувається те, що Зеленський хоче ще й на місця «спустити» своїх «парашутистів», – розповів «Стране» Андрій Золотарьов.Руслан Бортник

Політолог Руслан Бортник наголошує, що у Володимира Зеленського завдання максимум – поставити під контроль місцеве самоврядування.

– З урахуванням того, що виграти місцеві вибори, може, і не вдасться, потрібна система, щоб контролювати владу на місцях. Потенційно можна вкластися з цим питанням до місцевих виборів. Завжди можна встигнути зібратися на позачергову сесію і прийняти все, що потрібно, – говорить Руслан Бортник. – Вибори в ОТГ показали, що партія «Слуга народу» не зможе взяти владу на місцях. Тому цю владу туди хочуть «спустити» з Києва.

Тут слід зробити деякий екскурс в історію початку правління нової влади. А саме, з чого починали «парашутисти» на місцях. Так, коли ми відсвяткували призначення губернаторів, то перше, з чого починали – це з конфліктів з облрадою. І перший – навколо бюджету. Що побачили: максимальний неконструктивний діалог з більшістю, з політичними силами. А потім заїжджають силовики, які завдяки тиску влаштовують «маски-шоу» на тих чи інших комунальних підприємствах. Звичайно, потім виявилося, що через цей тиск вони «забули» пролобіювати інтереси цієї області в Кабміні при виділені субвенцій. Як підсумок, потім Кабмін пропонує не виділяти субвенцій на регіональний розвиток, зупинити будівництво шкіл та поліклінік, які передбачені великими програмами.

Тобто по області близько для 30 об’єктів капітальних інфраструктурних об’єктів вже припинили фінансувати з боку центрального бюджету. Це вже позначилося на соціально-економічній політиці, це позначилося на бюджетах, які не отримали роботу і багато інших ситуацій. Була затримка зарплат та пенсій, була затримка на освоєння коштів на ремонт інфраструктури – і це все лягало на плечі місцевого самоврядування чи органів регіональної влади, тобто обласних чи міських влад.

«Не снится нам трава у дома…»Кулик

– Кабмін вважає, що таким чином він скидає з себе відповідальність. Насправді все не так, – каже директор Київського центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик. – Насправді, через те, що Кабмін заблокував виділення субвенцій, це позначилося вже на рейтингу Кабміну, принаймні на рейтингу пана Гончарука. І тому говорять, що його можна швидко відправити у відставку – на те є підстави. Підстави, це звичайні, як і діяльності міністерства відомств: реалізація програми регіонального розвитку в більшості областей України, кількість об’єктів, які заморожені, починаючи з листопада місяця. Це все – наслідок роботи Кабінету міністрів і цієї правлячої сили «Слуги народу».

Тому такі провали і недієздатність або десинхронізаця регіональних влад і центральної влади, вочевидь, позначаться на рейтингу. І вже ми бачимо зниження рейтингу «Слуги народу» приблизно на 10% порівняно з літом, з парламентськими виборами. Ми бачимо зниження рейтингу Кабінету міністрів, які вже відірвалися від «Слуги народу». І велика недовіра окремим міністерствам, в першу чергу прем’єр-міністру. Звично, що це тягне за собою і рейтинги президента. Тобто бездіяльність, неефективна діяльність чиновників, які на місця призначені президентом і Кабінетом міністрів, впливає, в першу чергу, на рейтинг самого президента. І вже маємо скорочення на рівні 10-15% від тих базових 30-40%, які в нього були.Артур Аничкин

Голова громадської комісії при Департаменті інфраструктури та благоустрою та управління ЖКХ ЗМР Артур Анчишкін підкреслює, що ідея об’єднання громадян та різних політичних сил навколо гострих та найважливіших питань життя та розвитку Запоріжжі назріла вже давно. І вирішувати потрібно негайно.

– Місто лишають сам на сам в критичних ситуаціях – у питаннях оновлення житлового фонду, забезпечення якісного та своєчасного постачання енергоносіїв та комунальних послуг за доступними для запорожців тарифами, – наголошує він. – А чого коштують такі «приписи» Центру, коли майже всі зібрані кошти наші тепловики повинні перераховувати в Київ – на розвиток власного підприємства громаді, оновлення тепломереж, покращення умов праці комунальників, модернізацію виробництва, зниження собівартості послуг – на все це коштів вже не вистачає.

Артур Анчишкін задається питанням, чи можна перекласти на міський бюджет гарантовані саме державою виплати медикам та педагогам? І таким чином позбавити громаду можливості вкладати кошти в ремонти будинків, термомодернізацію, дороги, парки сквери, транспорт та багато іншого. Втрачаючи сьогодні мільярди гривень, які просто вимиває Центр, ми втрачаємо можливість вже завтра побачити розвинуте та квітуче, безпечне та комфортне рідне місто. Тому потрібно чітко розуміти: сподіватися ми можемо лише на самих себе. І змусити із собою рахуватися, бути сильними й впливовими лише тоді, коли покажемо, що ми єдині. Тільки так наш голос буде почутий.

– Як приклад – наша комісія, до якої входять представники різних соціальних верств, політичних поглядів, професій. Але всіх об’єднає бажання зробити життя запорожців комфортним і безпечним, послуги – якісними, ціноутворення – прозорим. У цьому ми знаходимо повне взаєморозуміння із міської владою, – зазначив Артур Анчишкін. – Потребу до єднання дуже переконливо сьогодні довело й питання аеропорту. Треба не зупинятися, треба йти далі. І підтримати заклик міського голови до об’єднання заради рідного Запоріжжя.

– Зараз час політичних проєктів. Мегабренди не витягують всього ресурсу в цих місцях. Тому не здивуюсь, якщо в Запоріжжі виникне своя партія, яка буде відстоювати інтереси містян, – вважає Віталій Кулик. – Те саме вже відбувається в Житомирі, в Полтаві, в Дніпрі і в інших містах. Тому такий варіант цілком можливий.

Дійсно, на сьогодні запропоноване Володимиром Буряком об’єднання громади і політичних сил навколо інтересів Запоріжжя є найбільш дієвим фактором і ефективним важелем у відносинах із центром. Це доводить і отримана громадою перемога у ситуації з аеропортом. Чи зуміємо, нарешті, навчитися науці перемагати, відстоювати власне? Чи отримаємо гідне ставлення до себе, будемо почуті? Напевно, свою оцінку та відповідь отримаємо вже під час виборів: іспитів на витривалість, готовність об’єднатися, любов до Запоріжжя. А точніше – тим, що за ними відбуватиметься.

Читайте також: Запорізькому аеропорту повернули льотну погоду