Сергій Коренєв працює водієм «швидкої допомоги» на підстанції ШМД у Хортицькому районі вже 5 років. Кожної зміни, яка триває добу, виїжджає на 10-12 викликів. Зізнається, інколи йому потрібно не просто швидко та безпечно довезти бригаду з пацієнтом, але й, за необхідності, надати допомогу постраждалим.Сергій Коренєв - водій

Водії «швидкої» мають спеціальні навички та добре знають, як маневрувати на дорозі з увімкненою сиреною. А також розуміються на тому, який саме шлях слід обрати, коли транспортуєш до лікарні важкохворого пацієнта.

– Працюю на «швидкій» вже 5 років у кардіо-реанімаційній бригаді. Постійно беру участь у роботі своєї медичної бригади, коли це необхідно, – розповідає Сергій Коренєв. – Зазвичай допомагаю перенести пацієнта на ношах, можу навіть надати першу допомогу постраждалим у ДТП. Втім, найголовніша моя задача — безпечно довезти колег та пацієнта до лікарні. Самі розумієте, що в дорозі трапляється різне. Багато водіїв, мабуть, вважають, що ми виїжджаємо покататись з сиреною «просто так». Вони впевнені, що допомоги потребують не їхні рідні, тому не хочуть поступатись дорогою. Через це ми часто втрачаємо дорогоцінний час, коли рахунок йде на хвилини.И еще немножко Сереги

Втім, винагорода за таку робота невелика, зізнається Сергій. Адже з усіма надбавками та преміями його зарплатня не перевищує і чотирьох тисяч гривень. На руки чоловік отримує близько 3700 гривень на місяць. Та підвищення зарплатні для Сергія та його колег поки що не прогнозують. Більш того, незабаром його професія взагалі зникне. Натомість з’явиться посада екстреного медичного техніка, до компетенції якого входитиме транспортування до лікарні лише тяжкохворих пацієнтів.

Це людина з мінімальною немедичною освітою, яка лише матиме право їхати за кермом санітарного транспорту, – зазначає в. о. завідувача підстанцією швидкої медичної допомоги у Хортицькому районі Ольга Захарченко. – На відміну від теперішніх водіїв «швидкої», які мають відповідну кваліфікацію, медичні техніки матимуть звичайні автомобільні права, які є у більшості людей. Техніків не навчатимуть користуватись сиреною або іншими спеціальними приладами, які є в кареті. Тому ці знання вони здобуватимуть з досвідом, пропрацювавши якийсь час. Виходить, доки триватиме їхня «практика», під загрозу ставитиметься одразу кілька життів. Адже що таке бригада «швидкої допомоги» – це мінімум 3 медика та пацієнт.Захарченко

Проте перепрофілювання водіїв «швидкої допомоги» — лише частина концепції надання невідкладної допомоги, яка зараз впроваджується в Україні. Тепер, разом з усією Україною, запоріжці отримуватимуть медичні послуги за новими правилами. Модернізована «швидка допомога» не ставитиме діагнозів та не проводитиме лікування. Головна задача парамедиків, які замінять фельдшерів — доправити до лікарні пацієнтів, які знаходяться на грані життя та смерті.

– У світі існує 2 концепції надання невідкладної допомоги — європейська та американська, – каже в. о. завідувача підстанцією швидкої медичної допомоги у Хортицькому районі Ольга Захарченко. – Зараз ми працюємо за європейською системою, яка умовно називається «стій та лікуй». Приїхавши на виклик, фельдшери «швидкої допомоги» мають право поставити хворому діагноз та негайно розпочати лікування. Потім, за необхідності, доставити пацієнта до лікарні. Дорогою до стаціонару фельдшер спостерігає за станом пацієнта та його динамікою. До проходження усіх аналізів та досліджень людину продовжать лікувати, виходячи з діагнозу фельдшера.

З 1 січня 2018 року в Україні розпочалась медична реформа, яка передбачає перехід на американську систему надання невідкладної допомоги.

– Умовно ця система має назву «бери та вези». За цією системою парамедик, приїхавши на місце виклику, не має права ставити діагноз. Абсолютно усіх пацієнтів ми матимемо госпіталізувати до стаціонару. Вже там йому ставлять діагноз та розпочинають лікування. Але наступне питання – чи готові до цього наші лікарні? Можу з упевненістю сказати, що жодна запорізька лікарня поки що не має достатньо потужного діагностичного відділення, яке встигало б приймати та вчасно обслуговувати усю ту хвилю пацієнтів, які надходитимуть кожного дня. Виклики через підвищений тиск та високу температуру оновлена «швидка» не обслуговуватиме, – розповіла Ольга Захарченко.

На практиці маємо наступну картину: усім літнім людям, які страждають на підвищений тиск, необхідно буде самотужки добиратись до лікарні, аби отримати допомогу. Транспорт уже обиратимете, як то кажуть, до душі – таксі або ж громадський транспорт. Добиратись самостійно до лікарні будуть і батьки, якщо в їхніх дітей раптово підніметься температура. І це лише кілька прикладів, коли зараз така «застаріла» та «не модернізована» «швидка допомога» рятує сотні життів.

Та чи буде кому возити навіть тяжкохворих пацієнтів? Адже зі зниженням рівня відповідальності, порівняно із водіями карет швидкої, для екстрених медичних техніків Міністерство охорони здоров’я підготувало ще меншу зарплатню. Планується, що до їхньої ставки не враховуватимуть існуючі надбавки за рівень класу. Виходить приблизно 2700-2900 на руки. Уже зараз запорізькій «швидкій» бракує 40 водіїв. Дехто з них звільнився, аби поїхати на заробітки за кордон, дехто став водієм звичайної маршрутки. Втім, Сергій Коренєв звільнятись поки що не планує. Адже цінність врятованого життя, переконує чоловік, все ж перевищує мізерну зарплатню та невизначене майбутнє його улюбленої професії.