Музично-пластична екзистенція Запорізького академічного театру ім. В. Г. Магара “Таїнство творіння” на музику А. Вівальді здобула диплом V театрального фестивалю Міжнародного чорноморського клубу “HOMO LUDENS” (Миколаїв) “За музично-пластичне втілення ідеї гуманізму”.
Глядачі також достойно оцінили дванадцять музично-пластичних новел “Пори року” на музику П.Чайковського, які поставлено у такому ж стилі.
Неповторна атмосфера довіри і приємне відчуття теплоти й світла – ось враження від вистави “Пори року” театру імені Магара. Музика і хореографія у виставі сплелися в цілісне витончене і захопливе видовище, яке сприймається “на одному диханні”. Впадає в очі, що постановники вистави – а це диригент Олександр Сурженко, режисер А. Романов, балетмейстер Тамара Боброва – знайшли вдале рішення для передачі музики в пластиці і пластики в музиці, підкресливши самостійність і нерозривну єдність цих складових. Пластичні новели не ілюструють музики Чайковського і пропонують власні сюжетні лінії, а музика, в свою чергу, відіграє роль не фону, а повноправної дійової особи. Додаймо до цього строгі в своїй простоті костюми і необтяжливе сценічне оформлення (художник – Надія Дворянкіна) – і ми отримаємо повне уявлення про виставу “Пори року”, дванадцять музично-пластичних новел на музику П. Чайковського. Вдалим візуальним елементом цього видовища стала також взаємопов’язана з пластикою і музикою відеопроекція на напівпрозорий екран в розмір дзеркала сцени (художник відеопроекції – Г. Лещенко). Нашарування реальної сценічної дії та динамічної відеопроекції на екрані створило ілюзію тримірності – своєрідний ефект 3D.
Спектакль “Пори року” є другою частиною великого творчого проекту на п’ять частин під назвою “Таїнство творіння” (автор ідеї, диригент – Олександр Сурженко). Як стало відомо з бесіди з автором ідеї, перш ніж приступити до втілення задуму “Таїнства творіння”, він звернувся до свого колишнього педагога – відомого українського музикознавця, доктора мистецтвознавства, професора, лауреата премії ім. М.Лисенка, члена-кореспондента Академії мистецтв України М.Р. Черкашиної-Губаренко.
“Не для підтримки, – пояснив Олександр Васильович, – а для жорсткого, критичного погляду на задумане.” З того часу Марина Романівна тримає в полі свого наукового зору цей проект, не відмовляючи в консультації і дружній пораді.
В ідейному розумінні ці дві вистави дуже схожі: класична музична основа, що порушує цілий пласт культурно-філософських асоціацій, роздуми про буття людини і її місце у світі й Всесвіті, пошук через посередництво музики і пластики людського тіла відповідей на питання вселюдського масштабу. Але в своїй стилістиці вистави різняться, і це є цілком природно. Певна річ, йдеться не про різницю між музикою Вівальді й Чайковського чи різницю між костюмами або хореографією. Йдеться про різницю підтекстів, закладених у всі ці зовнішні прояви.
Так, зокрема, сценографія в “Порах року”, відповідаючи загальному настрою вистави і сюжетним лініям новел, являє собою замкнений простір, обжитий людиною, затишний і відгороджений від світу (художник – Н. Дворянкіна). Натомість у “Таїнстві творіння” сцена, що також гармонізована з дійством, – це необмежений простір, що асоціюється з нічною безлюдною планетою чи навіть безмежним Всесвітом (художник – Катерина Слонова). Продовженням і підтвердженням натяків, закладених в сценографію, є і пластичне сценічне дійство, і музика. Річ у тім, що однією з особливих відмінностей першої частини проекту є існування ще одного музичного “обличчя” – тем, спеціально створених сучасним запорізьким композитором Дмитром Савенком до цієї вистави. Ці теми контрастують з музикою Вівальді та увиразнюють її.
Театр вже розпочав працювати над третьою частиною проекту, що ґрунтується на драмі Г. Ібсена та музиці Е. Гріга “Пер Гюнт”. Режисером запрошено Віктора Попова. Яку проблематику буде порушено у виставі, які відповіді знайде глядач, переглянувши її? Це закономірний інтерес, який викликає діяльність театру ім. В. Г. Магара. Діяльність, що останніми роками набула цілком чітких рис цілеспрямованого творчого пошуку. Одним із наслідків цього пошуку стало народження оригінального творчого проекту “Таїнство творіння”. Його перші дві частини дають право говорити про новий музичний стиль театру, про його прагнення розширити свої мистецькі можливості. Хочеться сподіватися, що третя частина проекту стане цікавим явищем у культурному житті нашого міста. А ще хочеться вірити, що нові вистави даруватимуть глядачам саме ту неповторну атмосферу, в яку хочеться повернутися!