В Україні продовжується реформування медичної галузі, головна увага – первинній медицині. Не залишилось осторонь і Запоріжжя – мешканці вже почали підписувати декларації з сімейними лікарями, реалізується міська програма розвитку первинної медицини. Черговим кроком у нашому місті стало укладання контрактів з керівниками міських центрів первинної медично-санітарної допомоги (ПМСД). Про стан запорізької первинної медицини та план її розвитку та реформування розповіла директор департаменту охорони здоров’я Вікторія Ушакова.
– Вікторія Василівна, як здійснювався відбір головних лікарів медико-санітарної допомоги, з якими було укладено контракти згідно реформи? Наскільки прозоро це відбувалося?
– Згідно зі змінами у законодавстві України, з 1 січня 2018 року контракти з головними лікарями мають укладатися на конкурсній основі. На виконання розпорядчих документів були проведені конкурси в усіх центрах ПМСД. З 2 квітня скінчився термін дії контрактів з попередніми лікарями й було оголошено конкурс. У ньому взяли участь абсолютно всі головні лікарі, які до того очолювали центри, а також було ще три претендента по трьом центрам. Було проведено конкурс і всі головні лікарі, які раніше очолювали наші центри, успішно пройшли конкурс і були знову призначені на посади керівників центрів.
– Хто був серед суддів конкурсної комісії?
– Відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів, конкурсна комісія складалася з дев’яти осіб: три представники департаменту охорони здоров’я, три представники громадськості та три представники трудового колективу, які обрані на загальних зборах і їм делеговані повноваження представляти інтереси закладу у комісії.
– Обирали одноголосно чи були розбіжності у поглядах?
– В основному – одноголосно, різниця була тільки у кількості запитань. Проведення конкурсу, заслуховування конкурсних пропозицій, співбесіда, питання членів комісії і відповіді були записані й викладені на сайті охорони здоров’я, де кожен бажаючий зможе з ними ознайомитись з ходом конкурсу.
– На скільки років зараз укладаються контракти з головними лікарями?
– Згідно законодавства контракт може укладатися на термін від трьох до п’яти років. З нашими головними лікарями контракт було укладено на три роки, зважаючи на ті зміни у законодавстві, які передували цьому, які направлені перш за все на реформу системи охорони здоров’я.
– Мабуть, не так просто очолювати медичний заклад у період реформування. Чи здатні, на Вашу думку, лікарі, які пройшли конкурс, очолювати й впроваджувати зміни у медичних закладах?
– Так, здатні. Головні лікарі, які знов стали керівниками, підтвердили свій професіоналізм, комунікабельність, здатність до впровадження нового, ще коли займали ці посади до закінчення контрактів. У місті склалася дуже дієздатна, бойова команда на первинній ланці, і ті труднощі, які мали місце в фінансуванні первинної ланки, у кадровому дефіциті та інших принципах її роботи, згуртували керівників, задали їм вектор відповідальних осіб за охорону здоров’я в місті.
– Які завдання, виклики сьогодні стоять перед обраними головними лікарями первинної ланки?
– Є кілька напрямків, які є проблемними для первинної ланки. По-перше – кадрова проблема. Не секрет, що первинна ланка завжди була недоукомплектована кадрами – там не було мотивації для працівників, розподіл після закінчення медичних вузів на первинну ланку – це дільничні терапевти, сімейні лікарі, дільничні педіатри – здійснювався за найнижчим рейтингом. Умови роботи на первинній ланці також були не дуже комфортні, наприклад, відвідування хворих вдома у погану та холодну погоду: приватний сектор, погані дороги, відсутність транспорту – це завжди було проблемою. Робота дільничного педіатра або терапевта завжди відрізнялась в негативну сторону від лікаря стаціонару, тому що відношення пацієнтів до лікаря, який зробив операцію, врятував життя – одне, а до дільничних лікарів, які кожного дня працюють, роблять свою роботу – вдячності завжди було менше, тільки нарікання. Але завдяки тим позитивним змінам в організації роботи галузі міста ми досягли певних результатів.
– Яка мотивація тепер у лікарів?
– На сьогодні, перш за все у кадровій політиці, використовується система матеріальних стимулів. Ні для кого не секрет, що працювати за невелику зарплату не всі хочуть, особливо молоді спеціалісти. Якщо раніше у нас був великий відтік молодих кадрів, то вже третій рік поспіль впроваджена програма розвитку первинної медико-санітарної допомоги, одним з заходів якої є програма доплат сімейним лікарям та сімейним медсестрам, які надають первинну медичну допомогу.
– З чого складаються доплати?
– Доплати до заробітної плати складаються з двох компонентів. По-перше – оплата за обсяг виконаної роботи. Всі ми знаємо, що дільничний спеціаліст не обслуговує одну дільницю. У зв’язку з тим, що укомплектованість не 100 %, нашим лікарям доводиться обслуговувати 1,5, а то й більше дільниць. Доплати за обсяг виконаної роботи дають змогу стимулювати бажання лікаря й медсестри працювати. Крім того, є доплати за якість виконаної роботи: є певні критерії, і якщо лікар їх виконує, то отримує бали. Наприклад, виконання плану профілактичних щеплень: якщо заплановано на місяць 200 дітей під щеплення, і цей пункт виконаний – є певний бал. Також до критеріїв відноситься охоплення пацієнтів флюорографічним обстеженням, профілактичні заходи, відсоток зменшення загострень хронічних захворювань – тобто повсякденна робота, яку можна оцінити у цифрах. Потім кожного місяця ці бали складаються у надбавки. У середньому за місяць лікар може отримати додатково 1300 грн і більше, медична сестра – 900 грн і більше. Це доплати з бюджету міста.
– Скільки в Запоріжжі амбулаторій сімейного лікаря, хто там працює, і які послуги там надаються?
– Амбулаторії сімейного лікаря об’єднуються в центри ПМСД. На сьогодні в місті функціонує 8 центрів, які об’єднують 72 амбулаторії, з яких 31 – відокремлена. Тобто більшість амбулаторій знаходяться на базі самого центру, а відокремлені знаходяться у найбільш віддалених куточках районів, щоб наблизити медичну допомогу до пацієнтів. Наприклад, у селищі Тепличному активно функціонує амбулаторія сімейного лікаря, обладнана сучасними меблями, медичним обладнанням, працює сімейний лікар та дільничний педіатр з медсестрами. Там функціонує денний стаціонар, проводяться певні маніпуляції, які лікар призначає пацієнтам. До того ж ця амбулаторія унікальна: на другому поверсі амбулаторії вбудована квартира для сімейного лікаря. Два тижні тому ми отримали документи на цю квартиру і запрошуємо молодих фахівців прийти працювати у цю амбулаторію. Є можливість надати двокімнатну квартиру. Це є складова матеріальних стимулів, щоб більше зацікавити молодих фахівців.
– Яка ситуація з медичним обслуговуванням на первинному рівні дітей та підлітків? Де в Запоріжжі працюють дитячі лікарі в період реформування?
– У місті працюють медичні заклади первинного та вторинного рівня. Первинний рівень – це центри медико-санітарної допомоги, де медичну допомогу дитячому населенню (а його 115 тис. у місті) надають медичні педіатри та сімейні лікарі. Якщо говорити про вузьких дитячих спеціалістів, то вони надають допомогу на другому рівні – у поліклініках та стаціонарах дитячих лікарень. На сьогодні у Запоріжжі функціонують дві дитячі лікарні у Комунарівському та Хортицькому районах та об’єднують амбулаторно-поліклінічну службу, яка складається з вузьких фахівців, діагностичних служб і лікування на амбулаторному рівні, таких як фізіотерапія та інші.
– Є проблеми в медичних закладах, особливо це людський фактор. Як контролюється якість надання послуг первинною ланкою, і куди зараз може скаржитися людина, якщо виникла якась проблема з обслуговуванням?
– Безумовно, у медичній галузі, як і в усіх інших, є проблема з людським фактором. Можна зазначити об’єктивні причини, з яких пацієнти та їхні родичі можуть пред’являти скарги. Наприклад, якщо це стосується дитячого населення, то у нас дуже низька укомплектованість дитячими вузькими фахівцями, тому всі, хто потребує консультації, не можуть вчасно її отримати. Є певний дефіцит дитячих стоматологів, анестезіологів та інших вузьких спеціалістів. Такий кадровий дефіцит склався з багатьох причин. По-перше, певний час не працював педіатричний факультет нашого Запорізького медичного університету. По-друге, були проблеми з розподілом саме на місто Запоріжжя дитячих вузьких фахівців. На сьогодні теж існує серйозна проблема, бо з минулого року після закінчення медичних вузів немає обов’язкового розподілу з відпрацюванням трьох років молодих спеціалістів, які навчалися на бюджетній основі. Тому залучення молодих кадрів стало проблемою медичних закладів і департаменту охорони здоров’я. З цього приводу ми проводимо певні заходи, але вони мають бути на центральному рівні. Крім того, ще є людський фактор: не можна всіх медичних сестер, реєстраторів, лікарів в одну мить змусити бути ввічливими, змусити все виконувати на «п’ятірку». Тому скарги, на жаль, були і будуть. Бувають непорозуміння між батьками дитини і медичним персоналом, не всі можуть бути тонкими психологами. Ми проводимо навчання, роз’яснювальну роботу як серед медичного персоналу, так і серед батьків і пацієнтів. В основному бувають непорозуміння, коли велика черга на прийом до лікаря: ми не можемо донести батькам дитини, що лікар один, а повинно бути чотири. Але ми маємо позитивну динаміку: за останні три роки ні один молодий спеціаліст не пішов з центрів ПМСД.
– Сьогодні міський голова Володимир Буряк приділяє багато уваги фінансуванню на первинну ланку. Чи справедливий такий розподіл коштів, чи потрібен він цій ланці?
– Ще три роки тому, коли ще не було зміни фінансування на первинній ланці й реформа лише запроваджувалась – це був погляд у майбутнє. Міська влада, депутатський корпус, медики – ми всі зрозуміли, що необхідно підняти рівень первинної ланки, бо була така пропозиція залишити її на місцях з повним фінансуванням з місцевих бюджетів, а вторинна ланка мала перейти на обласний рівень. Таким чином, одним з пріоритетів була визначена саме первинна ланка. Тоді вперше в Україні було створено міську програму розвитку ПМСД. Зважаючи на те, що в ідеалі вісімдесят, а то й більше відсотків відвідувань пацієнтом лікаря повинні розпочинатись та закінчуватись на первинній ланці, було вирішено підняти її до належного рівня. Таким чином, заходи програми були направлені на укріплення матеріально-технічної бази центрів ПМСД та амбулаторій: на оснащення автотранспортом, медичним обладнанням, а також медичними препаратами і у тому числі оснащення пунктів невідкладної допомоги. За період існування програми, а це більше 2,5 років, було витрачено майже 225 млн грн з бюджету міста. Це дало змогу оснастити центри сучасним санітарним транспортом, були закуплені повнопривідні санітарні автомобілі. На сьогодні парк автомобілів поповнився, і процент оснащення складає від 60%, враховуючи транспорт, який був раніше. Абсолютно всі лікарі та медсестри були забезпечені сумками-укладками з усім необхідним обладнанням. Невідкладна допомога майже 3 роки надається за бюджетні кошти: тобто лікар невідкладної допомоги виїжджає додому, і в нього є певний набір медикаментів, щоб пацієнт не йшов у аптеку для того, щоб йому надали медичну допомогу. Велика увага приділяється ремонтам приміщень центрів і амбулаторій: за період функціонування програми на медичне обладнання було витрачено майже 21 млн гривень, майже 40 млн – на поточний ремонт об’єктів та реконструкцій. Багато об’єктів вже завершені й експлуатуються.
– Зараз запоріжці продовжують укладати декларації і обирати собі сімейного лікаря , терапевта, педіатра. Скільки вже укладено декларацій, і як Ви за досвідом бачите: чи правильно йде цей процес у Запоріжжі?
– У Запоріжжі укладено більше 100 тисяч декларацій. Ми щоденно моніторимо цифри, і в нас виходить за добу близько 3000 декларацій. Укладені декларації складають трохи більше 13 % населення міста. На першому місці 5 центр ПМСД Хортицького району – вони уклали декларації з 20 % населення району. Стартувала компанія у квітні 2018 року, коли було дано старт реформі з укладання декларацій. Нагадаю, передбачено зміну механізму фінансування первинної ланки, тобто первинна медична допомога буде надаватися в рамках державних медичних гарантій, тобто для пацієнтів вона буде безкоштовна. Для цього необхідно мешканцям міста обрати сімейного лікаря та укласти декларацію, яка буде підставою для можливості фінансування медичної допомоги цьому пацієнту після того, як буде розпорядчий документ. Зараз декларації укладаються та накопичуються. У подальшому центри ПМСД з комунальних установ будуть переведені у комунальні некомерційні підприємства, з приводу чого підготовлено рішення на чергову сесію міської ради, бо це є обов’язковою умовою укладання договору між центром і національною службою здоров’я України, яка буде фінансувати з держбюджету кожного пацієнта, який уклав декларацію. Планується 370 грн – базова ставка на одного пацієнта на рік з урахуванням коефіцієнтів від 1,5-2,2, які розповсюджуються на різні вікові групи (для дітей до 4 років – найбільший коефіцієнт, для людей похилого віку старше 65 років коефіцієнт збільшується), таким чином, фінансування первинної ланки залежатиме від кількості укладених декларацій. Ця сума з держбюджету, яку отримуватиме на рік від держави ПМСД, буде розподілятися на заробітну плату працівників, на медикаменти, на утримання санітарного транспорту, а також інші потреби, крім комунальних послуг і укріплення матеріально-технічної бази – за ці питання буде відповідати місцевий бюджет.
– Який термін подачі декларацій, чи потрібно як можна швидше їх укладати?
– Я вважаю, що потрібно вже визначитися з лікарем, якому мешканці мають право довіряти, і укласти декларацію бажано у найближчі місяці, бо з наступного року буде запроваджена нова модель фінансування за цими деклараціями.
– Якщо людина не визначилась із лікарем, де вона може ознайомитись з інформацією про лікаря?
– Отримати інформацію про лікарів первинної ланки можна на сайті департаменту охорони здоров’я, де в розрізі центрів представлені абсолютно всі лікарі: розміщено фото лікаря, посада, стаж, кваліфікаційна характеристика. Також ця інформація є в центрах ПМСД, де транслюється на телевізорах, які розташовані у холах, реєстратурах, амбулаторіях.